Sosiaalisen median loukku on tahdonvoimaa suurempi asia. Someriippuvainen on usein vihainen itselleen, kun puhelinta ei enää pysty sulkemaan.

”Mies käski valita: puhelin tai suhde” – someriippuvuus tunnetaan Suomessa heikosti

Someriippuvainen kokee usein vähättelyä riippuvuuttaan kohtaan. Aihetta ei tunneta, koska sitä ei ole juuri tutkittu Suomessa.

Someriippuvuutta on tutkittu paljon muun muassa Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Kalifornian osavaltionyliopisto Fullertonissa tehdyn tutkimuksen mukaan Facebookin uutisvirran selailu aktivoi samoja aivojen osia kuin kokaiinin käyttö. Yhdysvalloissa Houstonin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan Facebookin käytöllä on yhteys masennukseen. Omaa elämää verrataan kavereiden elämään ja saavutuksiin, mikä voi aiheuttaa masennusta.

Mediapsykologian asiantuntijan Anu Mustosen mukaan someriippuvuus on Suomessa niin uusi ilmiö, ettei sitä ole juurikaan tutkittu. Tilastokeskus kuitenkin julkaisee tilastoja suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käytöstä. Viime vuonna 72 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista käytti internetiä useasti päivässä. 16–24-vuotiaista yli puolet seurasi jotain yhteisöpalvelua jatkuvasti kirjautuneena tai useasti päivässä.

Mustosen mukaan kyseessä on täysin uudenlainen tilanne medioiden maailmanhistoriassa.

– Ei juuri kukaan ole ollut riippuvainen esimerkiksi radiosta tai televisiosta.

Mustonen tietää, että ongelmasta kärsii nuorten lisäksi yhä useampi lasten vanhempi ja seniori. Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna yhteisöpalveluihin oli rekisteröitynyt yli 40 prosenttia 55–64-vuotiasta suomalaisista.

Someriippuvuus on addiktio muiden joukossa

Someriippuvuus

• Someriippuvainen viettää sosiaalisessa mediassa niin paljon aikaa, että toiminta muuttuu hänelle tai läheisille haitalliseksi.
  • Somen käyttö keskittyy internetin yhteisöpalveluihin, kuten Facebookiin, Snapchatiin tai Instagramiin.
  • Riippuvuus voi ilmetä niin, että yksilö tekee päivityksiä jatkuvasti eikä pysty olemaan päivittämättä. Yksilö saattaa myös selailla eri kanavien julkaisuja eikä pysty lopettamaan.
  • Someriippuvuuden oireita voivat olla levottomuus, stressi, ahdistus, ärtymys ja keskittymiskyvyn puute.

33-vuotias työssäkäyvä Oona on ollut vakavasti riippuvainen sosiaalisesta mediasta. Tavanomainen käyttö muuttui elämää hallitsevaksi ongelmaksi. Oona oli koukussa tavoitettavissa olemiseen ja yhteydenpitoon toisten kanssa.
Harva tiedostaa, että virtuaalimaailmaan kohdistuvat riippuvuudet aiheuttavat myös fyysisiä vieroitusoireita. Oonan kädet alkoivat täristä, kun hän laski puhelimen käsistään.

Hän ei silti koskaan saanut diagnoosia riippuvuudelleen. Lisäksi hän kohtasi paljon ongelmansa vähättelyä. Myös ihmissuhteet olivat koetuksella.

– Mies käski valita: puhelin tai suhde.

Mustosen mukaan some on vuorovaikutteinen ja matalan kynnyksen sosiaalinen ympäristö, joka tarjoaa elämyksiä ja sosiaalisia kokemuksia. Someriippuvuudessa sosiaalisen median käyttö on hallitsematonta ja pakonomaista, ja siitä on haittaa muille elämän osa-alueille.

Psykoterapiakeskus Vastaamon psykoterapeutti Seppo Lindin mukaan someriippuvuus ei pohjimmiltaan eroa muista riippuvuuksista. Kaikkien taustalla on usein tyhjiön täyttäminen ja arvottomuus.

– Kyse on ihmisille hyvin yleisistä tarpeista. Se voi olla hyväksytyksi tulemisen tarvetta, toisten miellyttämistä tai ärsyttämistä. Osa haluaa olla huomion keskipisteenä, Lind toteaa.

Psykoterapeutti Seppo Lindin vastaanotolla on käynyt ihmisiä, joille some tuntuu taakalta. Varsinaisen someriippuvuuden takia kukaan ei ole tullut hänen vastaanotolleen. Lind kuitenkin tietää, että someriippuvaisia on.

Digimaailmasta takaisin oikeaan elämään

Somepaasto ja ammattilaiselle jutteleminen auttoivat Oonan pahimman yli. Sosiaalisesta mediasta irrottautuminen oli hänelle vapauttava ja silmiä avaava kokemus.

– On ollut tilanteita, joista olisi tavallaan kuulunut päivittää someen, kuten häät tai synttärit. Ne asiat ovat silti tapahtuneet, vaikka en niistä tiedottanut kaikille. Saan elää omaa elämääni.

Sosiaalinen media on niin arkipäiväinen asia, että sen käytöltä on lähes mahdotonta välttyä. Mustonen kehottaa säilyttämään elämässä aitoa ja sosiaalista tekemistä somen lisäksi. Lindin mukaan someriippuvuudesta irti pääseminen vaatii itsekunnioitusta ja päättäväisyyttä.

– Jos osaisin kertoa kymmenen kohdan listan, miten ehkäistä someriippuvuutta, ei Suomessa olisi yhtäkään riippuvaista, Lind kiteyttää.

Oonan nimi on muutettu.

Riippuvuusdiagnooseja annetaan usein kevyin perustein. Lue, miten riippuvuus ja tapa sekoitetaan toisiinsa täältä