Nuoret naiset ovat entistä tietoisempia ehkäisyn vaihtoehdoista.

E-pilleri on mörkö keskustelupalstoilla, mutta pilleripelko näkyy käyttäjämäärissä maltillisesti

Ehkäisypillerien suosio ei ole merkittävästi laskenut, vaikka huonot kokemukset toistuvat nettikeskusteluissa. Terveydenhoitajan mielestä riskeillä pelottelu ei ole tarpeen.

Vierailija, klo 20:14 | 18.5.2017

”Miksi ihmeessä kukaan haluaa syödä e-pillereitä? Rintasyöpäriski kasvaa, veritulpan riski kasvaa, päälle kaikki muut vaivat.”

Ehkäisypillerit ja etenkin niiden haitat ovat internetissä tuttu puheenaihe. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS:n terveydenhoitajan Jonna Kekäläisen mielestä on hyvä asia, että ihmiset ovat tietoisia yhdistelmäehkäisyn riskeistä ja osaavat tunnistaa niihin liittyvät oireet. Turhaan pelotteluun ei kuitenkaan ole syytä.

– Terveydenhuollon ammattilaiset ohjaavat asiakkaat ehkäisyvalmisteen oikeaoppiseen ja turvalliseen käyttöön, Kekäläinen vakuuttaa.

Käyttäjämäärissä pienehkö notkahdus

Neveragain, klo 9:38 | 14.9.2017

”Meni halut, en kostu ollenkaan, jatkuva huono olo, rinnat turposivat ja ovat kipeät sekä mielialat laidasta laitaan sekunneissa. Ehkäisyteho varmasti luokkaa 101% kun ei seksin harrastaminen tule pieneen mieleenkään.”

Nettipalstojen uhkakuvista huolimatta Kekäläinen ei ole työssään huomannut merkittävää muutosta ehkäisypillereiden suosiossa. YTHS:n vuonna 2016 teettämän terveyskyselyn mukaan 40 prosenttia vastanneista naisista oli käyttänyt viimeisimmän kuukauden aikana ehkäisynä e-pilleriä. Vuoden 2012 kyselyssä vastaava luku oli 47 prosenttia.

Ehkäisypilleri on Kekäläisen mukaan nuorelle terveelle naiselle usein hyvä valinta.

– Sen avulla saadaan luotettava ehkäisy sekä säännöllinen kuukautiskierto. Yhdistelmäehkäisyvalmisteista nainen saa myös terveyshyötyjä, kuten lievemmät PMS-oireet ja tavallisesti niukentuneen kuukautisvuodon.

Terkkari ei tyrkytä pilleriä väkisin

Geopardikinonkissa, klo 21:47 | 30.5.2017

”Huvittavaa (not) kyllä miulle on yritetty tyrkyttää e-pillereitä opiskelijaterveydenhuollossa sillä syyllä, että ”kyllähän nuorella parikymppisellä naisella on oltava pillerit”…”

Keskustelupalstoilla toistuu kokemus siitä, että pilleriresepti tyrkätään terveydenhuollossa kouraan kyselemättä. Kekäläisen mukaan sopivasta ehkäisyvaihtoehdosta kuitenkin keskustellaan asiakkaan kanssa aina tapauskohtaisesti. Tällöin huomioidaan esimerkiksi yhdistelmäehkäisyn käyttöä estävät tekijät, kuten aurallinen migreeni tai taipumus laskimotukoksiin.

– Käytäntönä on, että käydään läpi kaikki eri ehkäisyn vaihtoehdot ja mietitään niistä senhetkiseen elämäntilanteeseen parhaiten sopiva. Asiakkaalle ei siis koskaan automaattisesti tarjota jotakin tiettyä ehkäisymenetelmää, Kekäläinen painottaa.

Riskit eivät ole koko totuus

unbrokenmagic, 16:53 | 31.05.2017

”Oon lukenu niistä kaikenlaista paskaa, kellään tutulla ei taida olla niistä mitään hyvää sanottavaa.”

Vaikka netin käyttäjäkokemukset tarjoavat hyödyllistäkin tietoa ehkäisypillerin riskeistä, keskustelupalstojen asiantuntijoihin on hyvä suhtautua varauksella.

– Netti ja media ovat pullollaan tietoa ja mielipiteitä tästäkin aihealueesta. Siksi on tärkeää pohtia aina ammattilaisen kanssa, mikä on itselle sopiva ja paras mahdollinen ehkäisymenetelmä, Jonna Kekäläinen kiteyttää.

Keskustelupalstojen sitaatit poimittu Demi.fi ja Vauva.fi -sivustoilta.