Radio Moreenin sähkeet 29.11. klo 15

Tampereen yliopiston sukupuolentutkimuksen professori Johanna Kantolalle on myönnetty Euroopan tutkimusneuvostolta kahden miljoonan euron rahoitus. Kantola selvittää tutkimuksessaan Euroopan parlamentin puolueryhmien tasa-arvoasenteita ja -käytäntöjä. Tampereen yliopiston rehtorin mukaan rahoitus vahvistaa yhteiskuntatieteellisen sukupuolentutkimuksen asemaa yliopistossa. Tampereen yliopisto on saanut harvoin Euroopan tutkimusneuvostolta rahoitusta.

Kirjallisuuden Finlandia-palkintoja jaetaan parhaillaan. Tämänvuotisen tietokirjallisuuden palkinnon sai Riitta Kylänpää Pentti Linkola –teoksestaan. Lasten- ja nuorten Finlandian sekä Kaunokirjallisuuden Finlandian saaja ratkeaa näillä hetkillä. Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi oli ehdolla Tampereen yliopiston viime vuoden vierailijaprofessori Hanna Nikkasen ja työryhmän kirjoittama Hyvän sään aikana – Mitä Suomi tekee, kun ilmasto muuttaa kaiken –kirja. Kukin Finlandia-palkinto on 30 000 euroa ja jokaista palkintoa tavoitteli kuusi ehdokasta.

Pirkanmaalla Pälkäneellä on tapahtunut öljyvahinko Kollolantiellä sijaitsevalla pohjavesialueella. Pelastuslaitoksen mukaan Pälkäneen kunnan vedenottoalueelle on päässyt noin 800 litraa kevyttä polttoöljyä. Onnettomuus tapahtui, kun öljysäiliö putosi maahan kuorma-auton lavalta.
Pelastuslaitoksen mukaan vedenottamo on valmiina katkaisemaan vedenjakelun, jos pohjavesi saastuu. Vielä ei tiedetä, onko öljyä päässyt pohjaveteen asti.

Yli kaksisataa Vasa Övningsskolan peruskoulun ja lukion nykyistä ja entistä opiskelijaa ovat laatineet vetoomuksen seksuaalisesta häirinnästä. Vetoomuksen mukaan koulussa tapahtuneeseen seksuaaliseen häirintään ovat syyllistyneet opettajat sekä oppilaat. Rehtori Bernt Klockars kertoo olevansa tyrmistynyt vetoomuksen sisällöstä. Asiasta uutisoi Svenska Yle.

Pohjois-Korea on testannut onnistuneesti mannertenvälistä ohjusta. Maan johdon mukaan uusi ohjustyyppi yltää kantomatkaltaan Yhdysvaltain mantereelle. Pohjois-Korea kertoo saavuttaneensa tavoitteensa olla ydinasevalta. Esimerkiksi YK, Yhdysvallat ja Etelä-Korea ovat tuominneet ohjuslaukaisun. Ulkoministeri Timo Soinin mukaan Pohjois-Korea on uhka kansainväliselle järjestelmälle.