Radio Moreenin sähkeet 29.11. klo 16

Kirjallisuuden Finlandia-palkinnot on jaettu tänään. Kaunokirjallisuuden voittajaksi valittiin Juha Hurmeen Niemi. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinto meni Sanna Manderin kuvakirjalle Avain hukassa. Tietokirjallisuuden palkinnon sai Riitta Kylänpään elämäkertakirja Pentti Linkolasta. Kaunokirjallisuuden palkinnon saajan valitsi ministeri Elisabeth Rehn, tietokirjallisuuden toimittaja-kirjailija Matti Rönkä ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandian laulaja ja lauluntekijä Anna Puu.

Ammattikorkeakouluihin suunnitellaan yhteistä, digitaalista pääsykoetta, kertoo Uutissuomalainen. Valtakunnallinen koe on tarkoitus saada käyttöön keväällä 2019.  Suunnitelman mukaan yhteinen koe korvaisi soveltuvuuskokeet. Kukin ammattikorkeakoulu voisi kuitenkin päättää itse, järjestääkö se erillisen soveltuvuuskokeen. Uuden kokeen myötä hakijoille saattaa tulla myös mahdollisuus päättää, missä kokeen suorittaa.

Suomen Nato-jäsenyyden kannatus jatkaa laskuaan, ilmenee Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan kyselystä. Jäsenyyden hakemista kannattaa 22 prosenttia vastaajista. Viime vuonna Naton kannalla oli joka neljäs. Jäsenyyden kannatus on laskenut huippuvuodesta 2014, jolloin Natoa kannatti 30 prosenttia vastanneista. Samaan aikaan on kasvanut myös Nato-kannastaan epävarmojen määrä. Uudessa kyselyssä heitä on jo lähes viidennes. Nykyisenkaltaisen asevelvollisuuden kannatus on pysynyt kyselyssä huippulukemissa, 81 prosentissa.

Laittomasti pyydettyjen ja saaliiksi otettujen kalojen salakalastusta pyritään kitkemään määrittämällä kaloille taloudellinen arvo. Taloudellisen arvon määrittäminen on tarkoitus antaa Luonnonvarakeskuksen tehtäväksi ensi vuonna. Maa- ja metsätalousministeriössä selvitään muutoksia, joita uudistuksen toteuttaminen edellyttää kalastuslakiin. Taustalla on huoli salakalastuksen vaikutuksista kalakantoihin.