Radio Moreenin sähkeet 29.11. klo 17

Kirjallisuuden Finlandia-palkinnot on jaettu tänään. Kaunokirjallisuuden voittajaksi valittiin Juha Hurmeen Niemi. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinto meni Sanna Manderin kuvakirjalle Avain hukassa. Tietokirjallisuuden palkinnon sai Riitta Kylänpään elämäkertakirja Pentti Linkolasta. Finlandia-palkintojen suuruus on 30 000 euroa.

Tampereen yliopiston sukupuolentutkimuksen professori Johanna Kantola on saanut kahden miljoonan euron rahoituksen Euroopan tutkimusneuvostolta. Kantola selvittää tutkimuksessaan Euroopan parlamentin puolueryhmien tasa-arvoasenteita ja -käytäntöjä. Tampereen yliopiston rehtorin Liisa Laakson mukaan rahoitus vahvistaa yhteiskuntatieteellisen sukupuolentutkimuksen asemaa.

Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan puolustusvoimat ovat hankkimassa yhteiset taisteluasut, tiedottaa puolustusministeriö.  Maiden puolustusvoimat julkaisivat hankintailmoituksen Nordic Combat Uniform -taisteluasuista tänään. Hankinnan kokonaisarvo on arviolta jopa 425 miljoonaa euroa, josta Suomen osuus on noin 60 miljoonaa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun neljä maata ovat julkaisseet tämän kokoluokan sotilasvarusteiden yhteishankinnan.

Pohjois-Korea on testannut onnistuneesti mannertenvälistä ohjusta. Maan johdon mukaan uusi ohjustyyppi yltää kantomatkaltaan Yhdysvaltain mantereelle. Muun muassa YK, Yhdysvallat ja Etelä-Korea ovat tuominneet ohjuslaukaisun. Ulkoministeri Timo Soinin mukaan Pohjois-Korea on uhka kansainväliselle järjestelmälle.

Talvesta ei ole vielä tietoakaan, mutta Sappeen matkailukeskuksessa tulevaan kauteen valmistaudutaan vauhdilla. Kausikortit ovat käyneet kaupaksi moninkertaisesti verrattuna viime vuoteen. Pälkäneellä sijaitseva Sappee on myynyt yli 17 000 kausikorttia, kun viime vuonna niitä myytiin vain joitakin satoja. Kausikorttien myynti on saanut pontta sosiaalisessa mediassa levinneessä kampanjassa, kertoo Aamulehti.