Lotta-Maria Heinoselle Idols oli keino saavuttaa suurempi unelma: artistin ura.

Idolsista pudonnut Lottis ei lannistu – ”Olen aina luottanut, että minusta tulee artisti”

Lotta-Maria Heinonen sai Idols-laulukilpailusta sen, mitä lähti hakemaan: näkyvyyttä ja jalan musiikkibisneksen oven väliin.

FAKTA

Lotta-Maria Heinonen

• Asuu Tampereella. Keuruulla asuvaan perheeseen kuuluu äiti, isä ja pikkuveli.
  • Opiskelee Tampereen yhteiskoulun lukiossa toista vuotta.
  • Käy pop/jazz-laulutunneilla Pirkanmaan musiikkiopistossa.
  • Osallistui KidSing-laulukilpailuun vuonna 2013 ja pääsi viiden parhaan joukkoon Idols Suomen 8. kaudella vuonna 2017.

Lotta-Maria Heinonen on 17-vuotiaana ennättänyt tavoitella unelmiaan enemmän kuin suurin osa ihmisistä koko elinaikanaan.

Tamperelainen lukiolainen päätyi Idolsiin perheen kannustuksesta. Laulaminen on se, mitä hän haluaa tehdä elämällään. Kun perhe tajusi sen, he sanoivat: ”Nyt Lottis menet ja teet. Antaa palaa vaan.” Kotoa tuli tukea myös kouluvalintaan.

– Tiesin alakoulusta lähtien, että haluan TYKiin. Äiti on käynyt saman koulun.

Tampereen yhteiskoulun lukio on ilmaisutaidon erityislukio, jossa ei ole lainkaan tavatonta, että opiskelijat tekevät töitä koulun ohella. Heinosta hirvittää, että hiljalleen käynnistyvä musiikkiura saattaa työntää opiskelua taka-alalle. High school musical -ilmapiiriä, välituntien tanssikohtauksia ja lähes tyhjästä alkavia Kaija Koo -yhteislauluja ei pääse kokemaan etänä.

Baby-yoncé oppii esikuvaltaan

Heinonen ei enää muista, mistä hänen Instagram-kuvauksestaan löytyvä nimi Baby-yoncé alun perin tuli. Titteli kuitenkin on ja pysyy. Beyoncé, popin kuningatar, on ollut hänelle suuri musiikillinen vaikuttaja.

– Katsoin Beyoncén esityksiä kynän ja paperin kanssa. Kirjoitin ylös, mitä hän tekee ja mitä haluan osata tehdä. Olen oppinut häneltä paljon lauluteknisiä juttuja. Laulajat oppivat matkimalla ja sulauttamalla opitut jutut omaan laulamiseen.

Visio omasta artistikuvasta on kirkas. Hän haluaa olla monipuolinen ja tanssiva pop- ja r&b -artisti mutta myös tulkitseva soul-laulaja. Heinonen ei sovi perinteiseen poplaulajan boksiin. Nuoresta naisesta lähtee suuri ääni, jota hän haluaa käyttää.

Heinonen haluaa päästä tekemään ”järjettömän isoa hallikiertuetta”. Mitä isompi yleisö, sitä parempi. Hän saa yleisöstä valtavasti energiaa. Idolsissa lempiesiintyminen oli ehdottomasti This is me -vaiheen Rise, mutta sen sanominen ääneen naurattaa.

– Fun fact, en oikeasti tykännyt Katy Perryn biisistä ollenkaan, kun se valittiin minulle. Olen todella ylpeä itsestäni, kun sain sen muutettua juuri sellaiseksi kuin halusin. Siitä tuli tosi hyvä.

Idols ei ole koko maailma

Kokonaisuutena Idols oli Heinoselle mahtava, opettavainen kokemus täynnä ihania ihmisiä. Vaikka kilpailusta jäi hyvä fiilis, kaikki ei ollut ruusuista.

– Kilpailu pakotti oppimaan lyhyessä ajassa tosi paljon asioita. Se oli aika rankkaa.

Heinosen kilpailu päättyi toiseen livelähetykseen. Hän oli kipeä, ylikierroksilla ja jännittynyt.

– En ollut ollenkaan tyytyväinen esitykseeni. Se kolkuttelee takaraivossa. Haluan päästä taas esiintymään, että voin unohtaa sen.

Pettymyksestä huolimatta katse on jo tulevassa. Idols ei ole ura vaan ponnahduslauta eteenpäin.

Lotta-Maria Heinonen on harrastanut musiikkia koko elämänsä. Laulamisen lisäksi hän soittaa pianoa ja viulua.

Monipuolinen muusikonalku on fiilisihminen

Musiikissa on tärkeää, että fiilis välittyy. Heinonen haluaa levittää muille hyvää mieltä laulullaan. Hän pysähtyy pohtimaan. Sanat löytävät paikkansa hetken harkinnan jälkeen.

– Musiikkia rakastan tehdä kaikkein eniten maailmassa. Haluan saada muut tuntemaan minun kauttani. Se on sanoinkuvaamatonta, Heinonen huokaisee.

Ei tarvitse olla ajatustenlukija tietääkseen hänen olevan tosissaan. On muusikonalkuja, jotka puhuvat unelmistaan epävarmasti ja hiljaa. Sitten on Lotta-Maria Heinonen, joka avaa suunsa, ja olen heti valmis ostamaan liput hänen ensimmäiselle keikalleen.

– Haluan tehdä kiertueen, Heinonen sanoo jokaista sanaa painottaen.

– Haluaisin palkata tanssijat, opetella koreografiat, tehdä omat biisit, koota bändin ja sitten vain mennä. That’s what I want to do.