Radio Moreenin sähkeet 13.12.2017 klo 15

Eduskunta on hyväksynyt Tampereen uuden korkeakouluyhteisön syntymisen mahdollistavat lakiesitykset. Uusi säätiöyliopisto on nimeltään Tampereen yliopisto. Yhdistyvien yliopistojen toiminta, henkilöstö, opiskelijat ja varallisuus siirtyvät uuteen säätiöyliopistoon vuoden 2019 alussa. Uuden yliopiston rehtorin haku loppui viime sunnuntaina. Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa laki vuoden loppuun mennessä.

Vain alle kolmasosa viime kevään uusista ylioppilaista jatkoi välittömästi jatko-opintoihin. Jatko-opintojen ulkopuolelle jääneiden uusien ylioppilaiden osuus on kymmenessä vuodessa kasvanut noin kymmenen prosenttiyksikköä. Jatko-opiskelupaikkaa haki tänä vuonna seitsemänkymmentäviisi prosenttia ylioppilaista. Eniten uusia ylioppilaita jäi jatko-opintojen ulkopuolelle Uudellamaalla. Tiedot selvisivät Tilastokeskuksen tilastotiedoista.

Lentoyhtiö Finnairin lentojen viivästymiset ovat mahdollisia vielä tänään. Eilisen lumimyräkän takia 4500 matkustajaa jäi ilman lentoa ja 60 yhdensuuntaista lentoa peruttiin. Ruuhkaantumiseen vaikuttaa myös maanantainen Keski-Euroopan myrsky. Satoja matkustajia yöpyi yön yli lentokentällä ja heille etsitään korvaavia lentoja. Finnairin lehdistötiedotteessa arvioidaan, että tilanne palautuu normaaliksi torstain aikana.

Euroopan parlamentin jäsenet keskustelevat tänään siitä, pitäisikö EU:ssa kieltää natseihin ja fasisteihin yhdistetyt symbolit ja iskulauseet. Etukäteen puheenaiheesta on saatavilla tietoa poikkeuksellisen vähän, eikä parlamentti päätä tai äänestä siitä. EU:n tiedotustoimiston mukaan natsisymbolien kieltokeskustelu on lähtöisin parlamentin Alde-ryhmästä. Alde on Euroopan liberaalidemokraattien liiton ryhmä.

Suomalaiset hakivat tänä vuonna netistä tietoa esimerkiksi Suomi 100 -teemasta, länsimetrosta ja Katalonian itsenäisyyspyrkimyksistä. Tämä selvisi hakukonejätti Googlen julkaisemasta listauksesta. Suomen googlatuin ihminen oli tänä vuonna Sauli Niinistö. Myös edesmennyttä presidentti Mauno Koivistoa ja muusikko Almaa googlailtiin ahkerasti. Googlen mukaan hakukoneelta kysyminen on lisääntynyt. Suomalaiset kysyivät Googlelta muun muassa elämän tarkoituksesta ja länsimetron valmistumisesta.