Tulevaisuudessa kieliä saatetaan opetella jo päiväkodeissa – ”On tärkeää, että oppiminen tapahtuu lapsen ehdoilla”

Selvityksen mukaan Suomessa kielten opiskelu on yksipuolistunut. Kielten oppimista halutaan aikaistaa varhaiskasvatukseen.

Tulevaisuudessa kieltenopiskelu voisi alkaa jo varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen aikana. Suomalaisten kielitaitoja käsittelevä selvitys esittää, että kielten opiskelu alkaisi viimeistään ensimmäisen luokan keväällä. Aloitettava kieli olisi tällöin joku muu kuin englanti.

Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen opettaja Armi Kurmikankaan mukaan kielikylpytyyppisiä päivähoitomuotoja on ollut jo pitkään. Kielten oppiminen varhaiskasvatuksen aikana ei sinällään ole uusi juttu. Hänen mukaansa on kuitenkin tärkeää, että oppiminen tehdään aina lapsen ehdoilla.

Leikki on hirveän tärkeää lapsille. Kieltenopiskelu on hyvä juttu, jos se saadaan leikinomaisesti ujutettua varhaislapsuuteen.

Kurmikankaan mielestä on tärkeä varmistaa, ettei kieltenopiskelusta tulisi varhaiskasvatuksessa velvollisuus.

-Jos tällaiset ratkaisut sanelee talous tai se, että halutaan olla tehokkaampia, en tiedä, onko se lähtökohtana koskaan oikein.