Lukiolaistytöt opiskelevat kieliä poikia innokkaammin – ”Ehkä kielet sujuvat tytöillä helpommin kuin pojilla”

Sukupuolierot näkyvät lukion kielivalinnoissa.

Tytöt opiskelevat kieliä lukiossa enemmän kuin pojat, selviää Tilastokeskuksen tutkimuksesta. Tilastosta ilmenee tänä vuonna lukiosta valmistuneiden opiskelijoiden ainevalinnat. Esimerkiksi ranskaa ja espanjaa opiskeli huomattavasti enemmän tyttöjä kuin poikia. Espanjaa opiskeli 21 prosenttia tytöistä, kun taas pojista kieltä opiskeli yhdeksän prosenttia.

Tampereen Sammon keskuslukion opinto-ohjaaja Juha Front kertoo, että valinnaisten kielten kursseilla tytöt ovat yleensä enemmistö. Front epäilee yhdeksi syyksi sitä, että kulttuuriset tottumukset ohjaavat poikia enemmän luonnontieteiden pariin.

– Voi myös olla, että kielet sujuvat tytöillä keskimäärin helpommin kuin pojilla.

Sammon keskuslukiossa sekä tyttöjä että poikia kannustetaan opiskelemaan englannin ja ruotsin lisäksi kolmatta vierasta kieltä. Valinnaisten kielten opiskeleminen on Frontin mukaan kuitenkin vähentynyt.