Arkkitehtiopiskelijat kyllästyivät Toasin vanhaan betonitaloon ja perustivat kommuunin – Unelma paremmasta asumisen laadusta toi 300 neliötä ja toisen perheen

Monen mielikuva opiskelija-asunnosta on usein ahdas yksiö. Muunkinlaisia asumismuotoja kuitenkin löytyy. Tamperelainen Joel Stenroos, 22, asuu kahdeksan ihmisen paritalokommuunissa.

Tampereen Viialassa sijaitsevan talon asukkaat koostuvat suurimmaksi osaksi arkkitehtiopiskelijoista. Eläminen kommuunissa on sen asukkaiden mukaan yhteisöllistä, mutta omankin rauhan löytää talon sokkeloista.

Kommuuniasuminen voi olla mieluisa vaihtoehto opiskelijalle, etenkin sen edullisuuden ja sosiaalisuuden vuoksi. Isompi talo tarjoaa mukavuuksia ja mahdollisuuksia, joita yksiössä asuessa ei pääse kokemaan. Hyvän porukan löytyessä kämppiksistä voi parhaimmassa tapauksessa muodostua toinen perhe.

– Yleisen kotitaloushygienian standardit saattavat välillä aiheuttaa erimielisyyksiä tai eripuraa, mutta olemme aina päässeet hyvin ymmärrykseen niistä, Stenroos kertoo.

Tammikuisena lauantaina kommuuni vietti vuosipäivätupareitaan. Taloon juhlatunnelmaa luomaan oli hankittu savukone, DJ ja festaritasoiset kaiuttimet. Viime vuonna juhlissa rikottiin sadan vierailijan raja, ja tänä vuonna odotettavissa oli vähintään yhtä paljon porukkaa.