Radio Moreenin sähkeet 1.2.2018 klo 15

Tampereen yliopiston opiskelijoita rassaa tuntityön mitoituksen kirjavuus eri kursseilla. Henkilökunta ei ole samaa mieltä opiskelijoiden kanssa kurssien epätasaisesti jakautuvasta työmäärästä. Koulutusasiantuntija Kati Toikkanen Tampereen yliopistosta sanoo, että opiskelijoiden kokemus työn määrästä on yliopiston kurssipalautteiden perusteella hyvä. Kuitenkin noin 40 prosenttia palautteeseen vastanneista kokee, että työmäärä on suuri opintopisteisiin verrattuna.

Yliopistojen henkilöstöä koskevat työehtoneuvottelut katkesivat eilen illalla. Työehtosopimuksen sopimukseton tila alkaa tänään. Yliopistoneuvotteluiden osapuolia ovat palkansaajajärjestöt ja Sivistystyönantajat. Neuvottelut päättyivät palkkausjärjestelmää koskevaan kiistaan. Keskustelu palkankorotuksista ei ehtinyt käynnistyä. Uutta neuvotteluaikaa ei ole vielä sovittu.

Presidentti Sauli Niinistö on aloittanut toisen kautensa presidenttinä. Niinistön virkaanastujaisia vietettiin tänään Eduskunnassa. Myös presidentin puoliso Jenni Haukio osallistui virkaanastujaisiin. Niinistö valittiin toiselle kaudelleen  presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella sunnuntaina. Hän sai reilut kuusikymmentäkaksi prosenttia kaikista äänistä.

Elokuvaohjaaja Lauri Törhöstä syytetään useiden naisten seksuaalisesta häirinnästä. Noin kaksikymmentä naista on kertonut Ylelle kokemastaan seksuaalisesta ahdistelusta ja epäasiallisista ehdotuksista. Myös elokuvataiteen professorina työskennelleen Törhösen ahdistelu on sijoittunut naisten mukaan usealle eri vuosikymmenelle. Törhönen on käynyt opettamassa elokuva-alaa satunnaisesti myös Voionmaan opistolla. Törhönen on esittänyt julkisen anteeksipyynnön toiminnastaan.

Suomalainen rap-artisti Cheek esiintyy Tampereen Blockfesteilla elokuussa. Hiphop-festivaali Blockfest järjestetään viikkoa ennen tänä vuonna uransa lopettavan Cheekin jäähyväiskonserttia. Blockfestit jäävät Cheekin viimeiseksi esiintymiseksi Tampereella. Keikka on samalla artistin viimeinen festivaaliesiintyminen.