Radio Moreenin sähkeet 2.2.2018 klo 16

Yksityisautoilu Hämeenkadulla päättyy maanantaina. Jatkossa kadulla saavat ajaa vain bussit, taksit ja huoltoliikenne. Muutos tehdään, koska Hämeensillan uudelleen rakentaminen vaatii työmaatilaa. Uusimistyön aikana jalan kulkeminen on sallittua, mutta pyöräily ei toistaiseksi ole mahdollista. Siltaremontti valmistuu vuoden 2019 lopussa. Sen jälkeen sillalla alkaa raitiotien rakentaminen.

***

Keskusrikospoliisi on aloittanut esitutkinnan Nokian Renkaiden epäillyistä arvopaperimarkkinarikoksista, poliisi kertoo tiedotteessaan. Tutkinta koskee Nokian Renkaat Oyj:n valmistamia renkaita ja lehdissä julkaistuja rengastestejä. Nokian Renkaiden tulosinfossa kerrotaan, ettei tapauksessa ole kyse renkaista, vaan sisäpiirikaupasta. Yhtiön toimitusjohtaja Hille Korhonen kertoi STT:lle, että heidän mielestään rikosta ei ole tapahtunut.

***

Suomi on lanseeraamassa digitaalisen ajokortin. Ajokorttia tullaan käyttämään mobiilisovelluksen avulla. Testiryhmä on käyttänyt korttia onnistuneesti henkilöllisyyden todistajana muun muassa postipakettia noudettaessa. Perinteistä fyysistä ajokorttia sillä ei kuitenkaan korvata. Poliisi ei vielä kelpuuta digitaalista ajokorttia. Mobiiliajokortti voi saada virallisen aseman vain lainmuutoksella. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi uskoo, että kuluttajat pääsevät kokeilemaan korttia loppukesästä.

***

Erin Anttilan ja Jonna Geagean muodostama suosittu pop-duo Nylon Beat palaa keikkalavoille. Kaksikko esiintyy eri festivaaleilla kymmenen kertaa. Kahdeksan vuotta toiminut Nylon Beat ehti myydä yli puoli miljoonaa albumia ennen lopettamistaan uutena vuonna 2003. Anttila sanoo tiedotteessa, että paluu tuntuu ihanalta muun muassa siksi, että moni duon kahdestakymmenestä kolmeenkymmeneen vuotiaista faneista ei ole koskaan nähnyt heidän esiintyvän.

***

Suurin osa opettajaopiskelijoista pitää koulutuksensa mediakasvatusopintojen määrää vähäisenä. Tämä selviää Kansallisen audiovisuaalisen instituutin viime vuonna teettämästä selvityksestä. Mediakasvatuksen professori Sirkku Kotilaisen mukaan mediakasvatuksen pitäisi pohjautua sellaisiin välineisiin, jotka ovat osa nuorten omaa mediaympäristöä. Tällä viikolla vietettävällä Sanomalehtiviikolla mediakasvatusta käsitellään koulujen oppitunneilla.