kuva: Flickr

Koodaus on tulevaisuuden kansalaistaito – ohjelmoimaan voivat oppia niin tenavat kuin seniorit

Ohjelmointi on syksystä 2016 alkaen ollut osa peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Koodausta voi harrastaa myös koulun ulkopuolella.

Tampereen Puutarhadulla sijaitseva koodikoulu Kodarit opettaa ohjelmointia kaikenikäisille, aloittelijosta edistyneisiin. Kodareiden toimitusjohtaja Suvi Syrjäläinen perusti koulun täydentämään Tampereen harrastustoimintaa ohjelmoinnin parissa.

Ohjelmointia alettiin opettaa peruskouluissa syksyllä 2016. Koodaustaitojen opettaminen kouluissa on Syrjäläisen mielestä tärkeää, sillä ohjelmointi on tulevaisuuden yleistaito.

– Maailma muuttuu joka tapauksessa. Jos tämä ikäluokka oppisi jo nyt algoritmisen ajattelun, olisi se luonnollinen tapa elää siinä maailmassa, mikä se nyt ikinä tulee olemaankaan.

Kodareissa ohjelmointia opetetaan visuaalisesti. Syrjäläisen mukaan visuaalinen ohjelmointi auttaa koodaajaa hahmottamaan koodauksen ja algoritmit paremmin.

Koodauskursseilla opetellaan esimerkiksi pelien tekemistä, graafista suunnittelua ja 3D-mallennusta. 12-vuotias Matias Heinänen kuuluu koodikoulun edistyneiden ryhmään. Heinänen osasi käyttää joitakin ohjelmia ennen kursseille tuloa, mutta varsinaisen ohjelmoinnin nuori lahjakkuus on oppinut koodikoulussa.