Radio Moreenin sähkeet 6.2.2018 klo 15

Tampereen Yliopistolla pelätään, että koulun itsehallinto on vaarassa. Yliopiston henkilöstöjärjestöjen koolle kutsuma tilaisuus keräsi tänään paikalle toista sataa työntekijää ja opiskelijaa. Kokouksessa päätettiin muun muassa kerätä adressi, jolla tähdätään lausunnoilla olevan johtosäännöksen muuttamiseen. Yliopiston työntekijät ja opiskelijat marssivat ulos ylihuomenna torstaina. Samana päivänä järjestetään myös johtosääntöä koskeva keskustelutilaisuus Teknillisen Yliopiston tiloissa Tampereen Hervannassa.

Tampereen yliopiston rehtori Liisa Laakso hakee Helsingin yliopiston rehtoriksi, kertoo Helsingin Sanomat. Laakson virkasuhde Tampereen Yliopistossa kestää vuoteen 2020. Tampereen korkeakoulufuusion eli Tampere Kolmen myötä uudelle yliopistolle valitaan uusi rehtori. Valinnasta vastaa Tampereen korkeakoulusäätiön hallitus. Aamulehden haastattelussa Laakso arvioi, että tehtävään halutaan joku ulkopuolinen. Joulukuun alussa kerrottiin, että Helsingin Yliopiston rehtoriksi haki 12 hakijaa.

Tammerkosken tehdasmaisemaa ehdotetaan Unescon maailmanperintökohteeksi. Kokoomuksen ja RKP:n valtuustoryhmän valtuustoaloite käsiteltiin eilen Tampereen kaupunginhallituksen kokouksessa. Tammerkosken maailmanperintökohteeksi hakemista perustellaan Tampereen matkailun parantumisella ja koskimaiseman säilymisellä tuleville sukupolville. Maailmanperintökohdeluetteloa ylläpitää YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unesco.

Valtiopäivät avattiin tänään Eduskuntatalossa. Avajaisjuhlallisuudet alkoivat kello 12 ekumeenisella juhlajumalanpalveluksella Helsingin Tuomiokirkossa, jossa saarnaa Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö julisti Valtiopäivät avatuiksi ennen kello kahta alkaneessa juhlaistunnossa. Eduskunnan puhemies Paula Risikko vastaa presidentin puheeseen eduskunnan puolesta. Valtiopäivät on eduskunnan vuotuinen työjakso.

Tänään vietetään saamelaisten kansallispäivää. Päivää vietetään kuudes helmikuuta 1917 pidetyn ensimmäisen pohjoismaisen saamelaiskokouksen muistoksi. Juhlallisuuksia järjestetään tänään eri puolilla Saamenmaata ja saamelaisalueen ulkopuolella. Juhlapäivä on saamelaisten virallinen liputuspäivä, mutta viranomaiset suosittavat liputusta myös muualla Suomessa. Suomessa saamelaisten kansallispäivä otettiin virallisesti mukaan almanakkoihin vuodesta 2004 alkaen.