Kaikki halukkaat eivät mahtuneet istumaan tiistaina järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. Kokouksessa johtivat puhetta JUKOn luottamusmiehet Sinikka Torkkola ja Hanna Kuusela.

Tampereen yliopistolla pelätään, että itsehallinto on vaarassa – ulosmarssi luvassa torstaina

Yliopiston henkilöstöjärjestöjen koolle kutsuma tilaisuus keräsi tänään paikalle toista sataa työntekijää ja opiskelijaa. Kokouksessa päätettiin muun muassa kerätä adressi, jossa vaaditaan johtosääntöluonnoksen keskeisimpien asioiden muuttamista.

Yliopiston työntekijät marssivat ulos tulevana torstaina. Samana päivänä järjestetään myös luonnosvaiheessa olevaa johtosääntöä koskeva keskustelutilaisuus Teknillisen Yliopiston tiloissa Tampereen Hervannassa.

JUKOn Luottamusmies Sinikka Torkkolan mukaan uusi johtosääntö vaarantaa yliopiston itsehallinnon. Suurin huoli on tulevan Tampere3 – yliopiston hallituksen kokoonpano. Hallituksen on määrä koostua puheenjohtajasta, kolmesta ulkopuolisesta sekä kolmesta yliopiston jäsenestä. Äänten mennessä tasan olisi ratkaiseva ääni puheenjohtajalla, joka olisi johtosäännön mukaan myös yliopiston ulkopuolinen henkilö.

– Yliopistoilla on opetuksen ja tutkimuksen vapaus. Mutta jos ulkopuolinen tulee sanelemaan meille millaista tutkimusta täällä tehdään, niin vapautta ei enää ole, sanoo Torkkola Radio Moreenin haastattelussa.

Myös opiskelijoita edustava Tampereen Yliopiston ylioppilaskunta TAMY osallistuu ulosmarssiin torstaina. TAMY kannustaa tiistaisessa kannanotossaan sekä henkilöstöä että opiskelijoita osallistumaan torstain keskustelutilaisuuteen TTY:n tiloissa. Kaikille avoin keskustelutilaisuus järjestetään 8.2. kello 13.15-15.00 Festia-salissa. Paikalla on on myös siirtymäkauden hallituksen jäseniä.