Itä-Tampereen Pappilan opiskelija-asunnot näyttivät tältä kesällä 1995. Hanhenmäenniitty ja voimalinja ovat sisäpihan vasemmassa reunassa. Kuva: Ari Heinola, Vapriikin kuva-arkisto.

Tarmo Ylhävuoren kommentti: Opiskelijan kelpaa asua sähkölinjan naapurissa

Opiskelija-asunto puistomaisemalla ei kuulosta lainkaan hassummalta. Tampereen seudun opiskelija-asuntosäätiöllä Toasilla on Pappilassa opiskelija-asuntoja aivan Hanhenmäenniityn laidassa. Niitty on säilynyt rakentamattomana, koska se on suurjännitelinjan suojavyöhykettä.

Toasin Pappilan kerrostalot ovat valmistuneet vuonna 1974. Toimitusjohtaja Kirsi Kosken mukaan asunnot on rakennettu aikakauden määräysten mukaan kaupungin vuokratontille.

On mielenkiintoista pohtia, miksi kaupunki on vuokrannut kyseisen tontin opiskelija-asunnoille. Jo 1970-luvulla oli tiedossa epäilys sähkölinjan naapurissa asumisen terveysriskeistä. Pitkäaikainen oleskelu yli 0,4 mikroteslan magneettikentän läheisyydessä kaksinkertaistaa lapsen riskin sairastua verisyöpään eli leukemiaan.

Tulos on kuitenkin hyvin kiistanalainen. Tutkijat eivät ole pystyneet selvittämään sitä, mikä fysikaalinen mekanismi aiheuttaa ilmiön.

Toas suunnittelee nykyisten Pappilan talojen tilalle uudisrakennuksia. Niissä on tarkoitus noudattaa Säteilyturvakeskuksen 40 metrin suojaetäisyyttä. Uusien talojen parkkipaikat tulevat kuitenkin osittain voimalinjan suoja-alueelle.

Toasin Kirsi Kosken toiveena olisi saada sähkölinja maan alle. Säätiön toiveeseen on helppo yhtyä. Maakaapelin magneettikenttä ei vaadi kymmenien metrien suojaetäisyyttä toisin kuin maanpäällinen voimalinja.

Uusia asuntoja rakennettaessa on todella tärkeää varmistua asumisen turvallisuudesta. Opiskelijoiden vuokrasuhteet ovat lyhyitä, mutta tontille tulee asuntoja myös muille kuin opiskelijoille. He saattavat viihtyä alueella opiskelijoita pidempään.

Kommentissa on käytetty lähteinä Tampereen Sähkölaitoksen, Säteilyturvakeskuksen ja Pirkanmaan ely-keskuksen Pappilan asemakaavamuutoksesta antamia lausuntoja sekä Säteilyturvakeskuksen katsausta Voimajohdot ympäristössämme (2011).

Lue myös kuvareportaasista, miltä opiskelijoista tuntuu kotitalojen purkaminen.

Talvella 2018 Pappilan talot näyttivät tältä. Sähkölinjaa ei juuri näy sisäpihalle puiden takaa. Kuva: Laura Hyyti.