Radio Moreenin sähkeet 7.2.2018 klo 17

Tampereen yliopiston kollegion mukaan yliopiston siirtymäkauden hallituksen johto- ja vaalisääntöluonnos on lain vastainen ja loukkaa yliopiston itsehallintoa. Esimerkiksi uuden yliopiston hallituksen valintatapa on kollegion mukaan selkeästi yliopistolain vastainen. Tampereen yliopiston kollegio koostuu 45 jäsenestä, jotka edustavat professoreita, opiskelijoita ja muuta yliopiston henkilökuntaa.

Finnpark Oy on valittu rakentamaan Tampereen Kunkun parkki. Uutta pysäköintiluolaa suunnitellaan Tampereen länsipuolelle. Kunkun parkin tarkoitus on lisätä Tampereen länsipuolen vetovoimaa. Tällä hetkellä kaikki rakennushankkeet, kuten Ratinan kauppakeskus, keskittyvät Tampereen itäpuolelle. Sopimus Finnpark Oy:n kanssa pitää vielä hyväksyä kaupunginhallituksessa.

Tamperelaiset suhtautuvat Hämeensillan remonttiin pääosin ymmärtäväisesti. Tämä selviää Moreenimedian tänään 7.2. tekemästä katugallupista. Tampereen kaupungin rakennuttamispäällikön Petri Kantolan mukaan Hämeenkadun liikenne on sujunut muuttuneista liikennejärjestelyistä huolimatta rauhallisesti. Remontista ei ole kantautunut myöskään Kantolan korviin suuria valituksia. Hämeensillan remontti alkoi maanantaina 5.2. Remontti valmistuu noin kahden vuoden kuluttua, jonka jälkeen sillalla alkaa raitiotien rakentaminen.

Yhä useampi suomalainen aloittaa dialyysihoidon, kertoo Munuais- ja maksaliitto. Dialyysilla hoidetaan munuaisten vaikeaa vajaatoimintaa. Vuoden 2016 lopussa dialyysissä oli yli 1 900 hoitoa tarvitsevaa, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin. Syynä hoidon kasvavalle tarpeelle on väestön vanheneminen, kertoo Suomen munuaistautirekisterin vastaava lääkäri Patrik Finne. Joka kolmannen dialyysihoidon aloittavan munuaisten vajaatoiminnan syynä on diabetes.

Etelä-Koreassa järjestettävät talviolympialaiset käynnistyvät Suomen alkaa ensi yönä 8.2. Ensimmäisenä kisapäivänä alkavat curlingin ja mäkihypyn karsinnat. Curlingin sekakilpailussa Suomea edustavat Oona Kauste ja Tomi Rantamäki. Mäkihyppykisoissa Suomella on viisi kilpailijaa, joista Janne Ahonen kantaa Suomen lippua perjantaina olympialaisten avajaisissa.