Kauppatieteiden opiskelijavalinta muuttuu Tampereen yliopistossa tänä keväänä

Tampereen yliopiston kauppatieteiden opiskelijoiksi valitaan tänä vuonna kolme kertaa suurempi osuus ylioppilastodistuksen perusteella kuin viime vuonna. Myös muiden alojen hauissa pitkää ennakkovalmistautumista vähennetään.

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ottavat tänä keväänä käyttöön opiskelijavalinnan, joka ei edellytä hakijalta pitkää valmentautumista. Uudistus näkyy esimerkiksi siten, että kauppatieteiden tutkinto-ohjelmaan otetaan entistä enemmän opiskelijoita suoraan ylioppilastodistuksen perusteella.

Tampereen yliopistossa valintakriteerien muutokset koskevat kauppatieteiden lisäksi esimerkiksi lääketiedettä ja varhaiskasvatusta. Lääketieteelliselle alalle tulee käyttöön yhteisvalinta, joka tarkoittaa sitä, että hakija voi pyrkiä useampaan lääketieteen koulutukseen samalla kerralla.

– Yliopistot ovat jo kauan halunneet yhtenäisempää pisteytysjärjestelmää, Tampereen yliopiston opintopalvelujohtaja Mikko Markkola kertoo.

Uudistuvat pääsykokeet ja opiskelijavalinnat ovat osa opetus- ja kulttuuriministeriön ehdotusta, jonka tavoitteena on vähentää tarpeettomia välivuosia ja aikaistaa opintojen aloitusta.