Radio Moreenin sähkeet 9.2.2018 klo 16

Uuden yliopiston siirtymäkauden hallitus päättää johtosäännöstä huomenna. Johtosääntöluonnoksen kommentointi päättyi keskiviikkona. Yliopistoyhteisö pääsi puhumaan luonnoksesta torstaina järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. Lisäksi Tampereen yliopiston henkilökunta ja opiskelijat osoittivat torstaina mieltään asiasta järjestämällä ulosmarssin. Yliopistoyhteisö kokee, että ehdotettu luonnos on yliopistolain ja perustuslain vastainen.

Kunta-alalla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto on päättynyt neuvottelutuloksen syntymisen myötä. Työehtokiistaan syntyi neuvottelutulos Sosiaali – ja terveysalan ammattijärjestön Tehyn osalta torstai illalla. Yksityisellä sosiaali- ja terveyspalvelualalla ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu edelleen. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto ja Tehy arvioivat kaikkien päätavoitteiden edenneen neuvotteluissa.

Tampereen yliopiston kauppatieteisiin pääsee tänä keväänä aiempaa suurempi osa uusista opiskelijoista pelkän ylioppilastodistuksen perusteella. Jopa 60 prosenttia valitaan todistuksen perusteella, kun viime vuonna todistuksella pääsi sisään 20 prosenttia. Muutos on osa opetus- ja kulttuuriministeriön uudistusta, jonka tavoitteena on nopeuttaa opintojen aloittamista.

Mediakritiikin iltapäivässä keskustellaan 9. helmikuuta siitä, miten media vaikuttaa meihin ja miten me voimme vaikuttaa asioihin median avulla. Mediakritiikin iltapäivä on juuri alkamassa Tampereen pääkirjasto Metsossa. Aiheista on keskustelemassa mediatutkijoita ja -kasvattajia ja median edustajia. Mediakritiikin iltapäivä on osa kansallista Mediataitoviikkoa.

Nopeusrajoitteisten henkilöautojen käyttö voitaisiin sallia nuorille vuoden 2019 alussa, kertoo Liikenne- ja viestintäministeriö. Aamulehden haastattelema Autoalan tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja sanoo, että lainmuutoksen tarkoituksena ei ole kieltää mopoautoja tai rajoittaa niiden käyttöä. Uudistus toisi mopoautojen rinnalle turvallisemman vaihtoehdon. Vuoden 2017 lopussa Suomessa oli 8 000 liikennekäytössä olevaa mopoautoa.