Paneelikeskustelussa etsittiin ratkaisuja pakolaiskeskustelun ongelmiin.

Median ja pakolaiskeskustelun suhde puhututti Tampereen yliopistolla

Tampereen yliopistolla järjestetyssä paneelikeskustelussa keskusteltiin pakolaisia koskevavasta uutisoinnista maahanmuuttajataustaisten toimittajien näkökulmasta.

Tampereen yliopistolla järjestettiin tiistaina Kuinka media puhuu pakolaisuudesta? -paneelikeskustelu. Keskustelua oli seuraamassa muutama kymmenen kuuntelijaa. Mukana paneelissa olivat maahanmuuttotaustaiset toimittajat Renaz Ebrahimi, Wali Hashi ja Enrique Tessieri sekä aktivisti Javiera Marchant Aedo.

– Tavoitteena oli järjestää keskustelu siitä, miten suomalainen media käsittelee pakolaisuutta, paneelikeskustelua järjestämässä ollut Tampereen yliopiston median ja viestinnän tutkimuksen professori Kaarina Nikunen kertoo.

Vuoden 2015 niin kutsutun pakolaiskriisin jälkeen pakolaisuus ja turvapaikanhakijoiden tilanne on noussut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi kysymykseksi Suomessa. Paneelikeskustelun järjestäjät kritisoivat suomalaista maahanmuuttokeskustelua siitä, että maahanmuuttajataustaisten tai pakolaisten näkökulmat jäävät usein huomiotta.

– Viime vuosina aihe on ollut paljon esillä, mutta meillä on ollut tuntuma, että keskustelussa eniten äänessä ovat suomalaiset poliitikot. Halusimme keskusteluun mukaan pakolaistaustaisia asiantuntijoita, Nikunen kertoo.

Paneelikeskustelun järjesti Tieto ja tunteet pakolaiskeskustelussa -tutkimushanke. Kyseessä on Helsingin sanomain säätiön tukema tutkimushanke, joka tarkastelee millaista tietoa pakolaisuudesta tuotetaan, sekä millaisia tunteita siihen liittyy.