Lotta Sillanmäen kolumni: Tosi-tv tarjoaa vaihtoehdon synnytystalkoille

Häät ventovieraiden kesken on jo tuttu formaatti. Nyt järjestetään ensitreffit neuvolassa.

Keskustelupalstoilla syntyi heti kiivas keskustelu, kun Nelonen ilmoitti hakevansa osallistujia ohjelmaan, jossa hankitaan lapsi tuntemattoman kanssa. Kun kuulin ohjelman ideasta, luulin hetken sen olevan vitsi. Valitettavasti aprillipäivään on vielä kuukausia.
Nelosen uusi ohjelma perustuu israelilaiseen Pregnant & platonic -formaattiin, joka on Suomen lisäksi myyty seitsemään maahan. Ohjelmaan voivat hakea sinkut tai pariskunnat, jotka ovat kiinnostuneita kumppanuusvanhemmuudesta. Se tarkoittaa, että lapsen saavat henkilöt eivät asu yhdessä tai ole romanttisessa suhteessa.

Suomessa on jo jonkin aikaa etsitty ratkaisua, jolla syntyvyys saataisiin nousuun. Olisiko kumppanuusvanhemmuus hyvä vaihtoehto Antti Rinteen synnytystalkoille?

Tuntuu kuin tv-tuotannoissa kilpailtaisiin siitä, kuka keksii järjettömimmän ohjelman. Vuonna 2014 Suomen televisiotarjonnasta neljäsosa oli tosi-tv-ohjelmia, selviää liikenne- ja viestintäministeriön raportista. Jostain syystä kaikkein pähkähulluimmat reality-ohjelmat keräävät usein myös katsojia. Esimerkiksi Ensitreffit alttarilla on ollut Finnpanelin tutkimuksen mukaan AVA:n katsotuin ohjelma siitä asti, kun ohjelmaa on esitetty.

Ensitreffit alttarilla herätti aluksi paheksuntaa, mutta tulevassa ohjelmassa otetaan askel vielä pidemmälle. Avioliitto on kahden aikuisen välinen sopimus. Lasten saamisessa ja kasvattamisessa mukana on viaton osapuoli, jolla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa elämänsä ensihetkiin. Lapselta ei voi kysyä, haluaako hän syntyä television viihdealttarille. Lisäksi avioliiton voi lopettaa koska tahansa allekirjoituksella, mutta lapsen kasvattamiseen on sitouduttava ainakin 18 vuodeksi. Käytännössä vanhemmuus jatkuu vielä senkin jälkeen, kun elatusvelvollisuus päättyy.

Kumppanuusvanhemmuus ei ole lähtökohtaisesti huonompi vaihtoehto kuin perinteinen perhemalli. Jos lapsen huoltajilla on hyvät välit, ei romanttista suhdetta tarvita. Tuntemattoman kanssa on kuitenkin suuri riski, että yhteistyö ei toimi. Suurin osa Ensitreffit alttarilla -ohjelman pareista on eronnut, vaikka asiantuntijat yrittävät ohjelmassa löytää toisilleen mahdollisimman hyvin sopivat kumppanit.

Ensitreffit neuvolassa ei ehkä ole niin älytön idea, miltä aluksi vaikuttaa. Ohjelman tekijöiden täytyy kuitenkin huolehtia, että lapsi on harkittu päätös tuleville vanhemmille eikä hetkellinen päähänpisto. Lapsen saaminen ja kasvattaminen ei saa olla pelkkää televisioviihdettä.