Radio Moreenin sähkeet 14.2.2018 klo 17

Tampereella yhteisöllisten työtilojen määrä on kasvanut Suomessa viiden viime vuoden ajan, kertoo työelämän tutkija Anu Järvensivu Tampereen yliopistosta. Tilat houkuttelevat pieniä yrittäjiä ja itsensä työllistäjiä, joita on työelämässä yhä enemmän. Järvensivun mukaan yhteisöllisistä työtiloista yrittäjät voivat löytää uusia yhteistyökumppaneita ja ystäviä. Tampereella Teho-osasto-nimisessä yhteisöllisessä työtilassa on tänään ystävänpäivän kunniaksi avoimet ovet.

Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan Pirstoutuvatko työurat? –tutkimushankkeelle on myönnetty 200-tuhannen euron tutkimusraha. Apurahan myönsi työsuojelurahasto. Yhteensä rahasto myönsi 9 miljoonaa euroa työelämän tutkimiseen ja kehittämiseen vuonna 2017. Pirstoutuvatko työurat? -hankkeessa tarkastellaan työurien vakautta toimialoilla, jotka ovat muutoksessa.

Tamperelaisen aasialaisravintolan norovirusepidemian aiheuttajan tyypistä on saatu lisätietoa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viruslaboratorion mukaan virustyyppi on harvinainen ruokamyrkytyksen aiheuttaja. Tampereen alueella sijaitsevassa ravintolassa sushia lounastaneet asiakkaat sairastuivat vastatautiin tammikuussa. Kaikki 34 sairastunutta asiakasta, työntekijä ja 5 myöhemmin sairastunutta ovat toipuneet taudistaan.

Virustyyppi aiheutti vuonna 2014 epidemian Oulussa ja Tampereella. Perusturvaan tehdyt heikennykset ovat osuneet etenkin työttömiin, lapsiperheisiin ja opiskelijoihin. Perusturvaetuuksia on heikennetty erilaisilla toimenpiteillä, kuten indeksijäädytyksillä. Ilman indeksijäädytyksiä peruspäiväraha olisi ensi vuonna yli 725 euroa. Nyt se on alle 700 euroa. Tieto selviää Suomen sosiaali- ja terveysalan järjestön SOSTEn selvityksestä.

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin henkilökohtainen asianajaja on maksanut omista rahoistaan 130 tuhatta dollaria aikuisviihdetähdelle. Nainen on aiemmin sanonut, että hänellä oli suhde Trumpin kanssa vuonna 2006. Asianajaja Michael Cohen kiistää New York Timesille lähetetyssä tiedotteessaan summan liittymisen Trumpiin. Wall Street Journal kertoi tammikuussa, että Cohen maksoi aikuisviihdetähdelle hiljentääkseen tämän suhteesta. Independentin mukaan Cohen on kiistänyt asian.