Radio Moreenin sähkeet 15.2.2018 klo 16

Bonnierin suuren journalistipalkinnon voittajaehdokkaat on julkistettu. Kilpailukategoriat ovat Vuoden journalisti, Vuoden juttu, Vuoden journalistinen teko ja Vuoden kirja. Jokaisessa kategoriassa kolme ehdokasta.Tänä vuonna vuoden journalistiksi ovat ehdolla Sonja Saarikoski, Heljä Salonen ja Olli Seuri. Voittajat julkistetaan maaliskuussa pidettävässä palkintogaalassa, joka välitetään suorana lähetyksenä televisiosta.

Nokia aloittaa jälleen yt-neuvottelut. Nokia vähentää verkkoliiketoiminnasta arviolta 350 työpaikkaa Suomessa. Lisäksi Nokia Technologies -liiketoimintaryhmä aloittaa Suomessa yt-neuvottelut. Neuvottelut johtavat arviolta seitsemänkymmenen viiden työpaikan vähenemiseen. Nokia perustelee yt-neuvotteluita pitkän aikavälin kilpailukyvyn turvaamisella.

Tampereen evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän kokonaistulot laskivat viime vuonna 1,7 miljoonaa euroa edellisvuodesta. Yhtymän kehitysjohtaja Timo Takalan mukaan asiaan on reagoitu leikkauksilla ja uudistuksilla. Osasyy taloustilanteeseen on yhtymän jäsenmäärän lasku. Se on johtanut kirkollisveron vähenemiseen. Vaikka jäsenten määrä nousi Tampereella viime vuonna lähes seitsemällä sadalla, laski suhteellinen osuus silti.

Lempäälän kunnanjohtaja Heidi Rämö on voittanut TreduGo! -vaikuttajapalkinnon. Rämö sai avoimessa verkkoäänestyksessä lähes puolet annetuista äänistä. Hänen valintaansa perusteltiin muun muassa hyvillä johtamistaidoilla ja hyvällä asenteella. TreduGo! on ryhmä ammatillisen koulutuksen kehittäjiä, joiden intohimona on muutos, asiakaskokemuksen parantaminen ja yhdessä tekeminen.

Floridan kouluampumisessa on kuollut 17 ja loukkaantunut 15 ihmistä. Floridan osavaltiossa järjestetään tänään suruliputus tragedian johdosta. Kuolleiden ja loukkaantuneiden joukossa on niin oppilaita kuin koulun henkilökuntaa. Ampuja oli koulun entinen oppilas, ja hänet on määrä viedä oikeuden eteen jo tänään. Eilinen ammuskelu oli kahdeksastoista tänä vuonna Yhdysvalloissa tapahtunut kouluammuskelu.