Radio Moreenin sähkeet 16.2.2018 klo 16

Rikoksia uusitaan vähemmän kuin ennen, Rikosseuraamuslaitos kertoo. Vuonna 2012 vapautuneista vangeista noin kuusikymmentä prosenttia teki uuden rikoksen viiden vuoden sisällä vapautumisestaan. Uusintaprosentti on ollut ennen korkeampi. Uusintarikollisuuden väheneminen johtuu esimerkiksi siitä, että vangit pääsevät valvottuun vapauteen aiempaa nopeammin. Se helpottaa muun muassa työpaikan ja asunnon saamista.

Tampereen Hiedanrannassa sijaitseva Jukola-puutalo korjataan Euroopan sosiaalirahaston tuella. Jukola-taloa pidetään historiallisesti merkittävänä. Korjaustöiden suunnittelu alkoi tässä kuussa. Alustavien suunnitelmien mukaan kunnostus on valmis vuoden 2019 syksyllä.

Keski-Suomessa Kuhmoisissa on yöllä palanut 700 neliön teollisuushalli, pelastuslaitos kertoo. Päivystävä palopäällikkö Juha Saario kertoo, että sammutustyöt jatkuivat yhä iltapäivällä. Saarion mukaan paikalla oli yhden jälkeen enää kasa metallia ja kaasupulloja. Palo ei aiheuttanut henkilövahinkoja, mutta taloudelliset vahingot ovat merkittävät. Ketään ei tarvinnut evakuoida palon takia.

Vanhat tanssivat tänään lukioissa ympäri Suomen. Vanhojentansseissa toisen vuoden lukio-opiskelijat juhlistavat sitä, että he ovat nyt koulun vanhimpia opiskelijoita. Tapa levisi 1980-luvulla ympäri Suomen. Julkisuudessa on keskusteltu paljon siitä, ovatko tanssit liian kalliit erityisesti tytöille. Jotkut haluavat jopa luopua perinteestä, koska tanssien uskotaan ohjaavan nuoria kulutuskilpailuun.

Uganda on lähettänyt Suomeen oikeusapupyynnön suomalaisliikemiehen kuolemaan liittyen, keskusrikospoliisi kertoo. Valtioiden poliisiviranomaiset vaihtavat tietoja selvittääkseen miehen kuolinsyyn. Miehen ruumis on tuotu Suomeen. Liikemies löydettiin kuolleena hotellihuoneesta Kampalassa. Hän oli markkinoimassa puolustusteknologiaa valmistavan Patrian tuotteita. Patrian mukaan mies oli saanut luvan markkinointiin henkilöltä, jolla ei ollut valtuuksia antaa sitä.