Nuori taiteilija kehittää itse oman urapolkunsa – työ vaatii oikeaa asennetta

Kahden eri taiteenlajin parissa työskentely tai ulkomailla opiskelu ei ole nuorten ammattilaisten keskuudessa tavatonta. Tamperelaislähtöisen Meri-Maija Näykin työpaletti levittäytyy sekä teatterin että sirkuksen kentille.

FAKTA

Meri-Maija Näykki

  • 26-vuotias teatteri- ja sirkusohjaaja.
  • Opiskellut sirkukseen ja teatteriin liittyviä aloja monissa eri oppilaitoksissa.
  • Toiminut ohjaajana muun muassa Tampereen ylioppilasteatterilla ja useissa eri nuorisosirkuksissa.
  • On Täsmäteatteri-teatteriryhmän perustajajäsen. Tampereen kaupungin kulttuurilautakunta myönsi Täsmäteatterin Uittovoima-esitykselle kunniamaininnan 5.2.2018.
  • Työskennellyt aikaisemmin taksinkuljettajana ja harrastaa vapaa-ajallaan piirtämistä.

Meri-Maija Näykki pääsi tutustumaan tulevaan ammattiinsa ensimmäistä kertaa jo lapsena. Sirkusharrastus alkoi 7-vuotiaana Sorin sirkuksessa. Lukioikäisenä Näykki lopetti sirkuksen, koska teatteri veti teini-iässä puoleensa entistä enemmän. Esiintyminen ei kuitenkaan lopulta ollut Näykille sopivin tapa toimia taiteen parissa.

– Esiintyessäni minulle sanottiin usein, että Meri-Maija, älä ohjaa lavalta käsin vaan keskity omaan tonttiisi.

Ohjaustyöt alkoivat sattumalta, mutta kun ovet Metropolia-ammattikorkeakouluun teatteri-ilmaisun ohjaajan linjalle avautuivat, Näykki alkoi tuntea itsensä yhä enemmän juuri ohjaajaksi.

Pian syntyi Täsmäteatteri, Näykin oma teatteriryhmä. Tähän mennessä tehdyt produktiot ovat syntyneet opiskelujen ohella. Näykki on hyödyntänyt sirkustaustaansa ja käyttää useissa teatteriohjauksissaan sirkuksellisia elementtejä, kuten erilaisia koreografioita ja sirkuksen inspiroimaa estetiikkaa.

Freelance-yrittämisessä hienointa on se, että saa tehdä juuri sitä mitä itse haluaa. Taiteiden alalla pärjääminen vaatii kuitenkin tietynlaista asennetta.

– Vanhempani ovat yrittäjiä, joten ajattelin pitkään, ettei minusta itsestäni koskaan tule sellaista. Yrittäjyys on minulla kuitenkin verissä. Vaikka työ on samalla äärimmäisen kuluttavaa, se on silti kaiken puurtamisen arvoista, Näykki sanoo.

Suurin ero sirkuksen ja teatterin ohjaamisessa on Näykin mukaan siinä, että ohjattavat ihmiset ovat keskenään erilaisia. Sirkusartistit ovat ensisijaisesti urheilijoita, kun taas näyttelijät ovat heitä tottuneempia olemaan katseen alla. Ohjaajan ja sirkusartistin yhteistyö on usein myös vuorovaikutteisempaa kuin ohjaajan ja näyttelijän välinen työskentely.

Osaaminen laajenee ulkomailla

Meri-Maija Näykki muutti viime syksynä opiskelemaan sirkusohjausta Bristoliin. Hän toivoo, että pääsisi valmistumisen jälkeen kokeilemaan freelancerin arkea ilman taustalla pyöriviä opintoja.

Näykki sai vihjeen opiskelumahdollisuudesta Britanniassa viime keväänä Sirkuksen Tiedotuskeskuksen kautta. Hän oli juuri tekemässä opinnäytetyötä Metropoliaan, joten tarjous tuli täydelliseen aikaan.

– Tietysti hyödynsin mahdollisuuden ja lähdin ulkomaille, koska tällaista koulutusta ei ole tarjolla missään muualla.

Sirkus saa vaikutteita maailmalta

Sirkusalan tulevaisuus on Näykin mielestä kirkas. Nykysirkus on taidemuoto siinä missä nykyteatterikin. Teatterialan ammattilaisten keskuudessa esiintyy edelleen vääriä käsityksiä sirkuksesta, mutta muutos on nähtävissä. Maailmalla tilanne on jo hyvin erilainen: ennakkoluulot hälventyvät ja mielikuva sirkustaiteesta monipuolistuu.

Sirkusalalla kansainvälistyminen on Näykin mielestä tärkeää ja jopa väistämätöntä.

– Suomessa ei ole riittävästi tilaa sirkukselle. Menestyneet suomalaiset sirkustaiteilijat vaikuttavat ulkomailla. Teatteri taas on usein niin paikallista ja kieleen sidonnaista, että kansainvälistymisen hyödyt jäävät pienemmiksi.

Teatterialakin on isojen muutosten kynnyksellä, mutta Näykki näkee murroksen ainoastaan tervetulleena. Hän uskoo, että suomalainen laitosteatterijärjestelmä on hyvä, mutta vanhahtava eikä se vastaa ajan vaateeseen. Kun teatterin kenttä elää, sirkus saa tulevaisuudessa enemmän tilaa. Näykki ei kuitenkaan usko teatterialan kuihtumiseen.

– Nuorissa tekijöissä on aina tulevaisuus. Murros tulee, ja murros on mahtava asia.