Kuvituskuva. Taustan kuva: Grizzlybear.se

RoPS mullisti kausikorttimarkkinat, Ilves ei lähde matkimaan – ”Ehkä pientä seuraa ei uskalleta apinoida”

Sappeen hiihtokeskus käynnisti kausikorttikampanjoiden buumin, joka levisi jalkapalloseuroihin. Ilveksen markkinointavastaava kiittelee hienoja ideoita, mutta Tampereelle halpamarkkinoita ei ole tulossa.

Ostaisitko kausikortin mieluummin 59 vai 225 eurolla?

Näin kysyi jalkapallon Veikkausliigassa pelaava Rovaniemen Palloseura verkkosivuillaan 15. joulukuuta. Tuolloin alkoi RoPSin Kausarihaaste, jossa seuran tavoitteena oli myydä kausikortteja 59 euron kappalehintaan, mikäli 3000 varausta täyttyy. Vuorokauden päästä kampanjaan oli ilmoittautunut jo 1000 kannattajaa, ja loppiaisena RoPS kertoi saaneensa reilut 3600 varausta.

RoPSille kampanja oli menestys, sillä se toi seuralle koko kauden lipputulot ennen kuin yhtään ottelua oli pelattu. Miksi tällaista ei keksitty aiemmin?

– Tämä on niin yksinkertainen juttu, ettei sitä ole ajateltu. Kausikorttien hinnat on aina laskettu niiden kautta, jotka käyvät katsomassa jokaisen pelin säästä tai ottelusta riippumatta, RoPSin toimitusjohtaja Petri Jaatinen päivittelee.

Nyt RoPS pyrkii houkuttelemaan paikalle katsojia, jotka ovat aiemmin käyneet katsomassa 1–2 ottelua kaudessa.

Hiihtokeskuksesta tuli markkinoinnin mentori

Rovaniemeläisseura sai idean tempaukseensa Sappeen hiihtokeskukselta. Sappeen tavoitteena oli myydä 520 euron hintaista kausikorttia 99,99 eurolla, jos haasteeseen osallistuu 16 500 laskettelijaa. Lopulliseksi tilausmääräksi tuli 17 327 kausikorttia. Rinnetoiminnan johtaja Kosti Puurusen mukaan hinta täytyi pitää sopivan houkuttelevana.

Henriikka Byckling osti ensimmäisen Sappeen-kausikorttinsa. – Olen käynyt laskemassa tänä vuonna jo kolmesti, joka on ennen ollut koko vuoden määrä.

Puurusen mukaan joukkorahoituspohjaiset myyntikampanjat ovat nyt trendikkäitä. Sappeella otettiin mallia maailmalta ja sovellettiin oppeja omaan käyttöön.

Tempaus poiki hiihtokeskukselle paljon yhteydenottoja toimialan ulkopuolelta, ja muun muassa RoPS kyseli neuvoja oman kampanjansa toteuttamiseen.

– On vaikea sanoa suoraan toiselle, miten tulisi tehdä, mutta kyllä tätä voi soveltaa moneen eri palveluun, Puurunen sanoo.

Puurunen ja RoPSin Jaatinen eivät usko, että tämän kauden kampanjat aiheuttaisivat ylimääräistä painetta myydä kortteja halvalla myös tulevaisuudessa. Heidän mukaansa suuriin myyntimääriin perustuvat markkinointimallit yleistyvät.

– Se aika on ohi, että myymme vain perinteisellä kaavalla usean sadan euron kausikortteja. Voisihan sitä myydä vaikka 150 kappaletta 1000 euron korttia, mutta mieluummin tehdään toisinpäin, Jaatinen toteaa.

Ilves ei aio kampanjoida

Veikkausliiga-seura Ilveksen myyntijohtaja Ari Ruoholahti kiittelee Sappeen ja RoPSin innovatiivisuutta mutta toteaa, ettei Ilves ole toteuttamassa vastaavaa kampanjaa. Ilveksen halvin aikuisten kausikortti maksaa pari sataa euroa. Tarkkaa tietoa hän ei kerro, mutta kausikortteja myydään noin 1000.

– Emme halunneet poiketa suunnitelmistamme. Seuraamme muita mielenkiinnolla, hän sanoo.

Mallia rovaniemeläisistä ovat ottaneet useat alempien sarjojen joukkueet, mutta pääsarjasta mukaan on lähtenyt vain PS Kemi. Ilveksen tavoin muut Veikkausliiga-joukkueet eivät ole RoPSin Jaatisen mukaan soitelleet.

– Ehkä tällaista pientä seuraa ei uskalleta etelässä apinoida. Kesällä nähdään monia puolityhjiä stadioneita, hän huomauttaa.

Ilveksen Ruoholahden mukaan RoPSin tyylinen kampanja olisi mahdoton toteuttaa Ilveksen yleisömäärillä. Ilveksen katsojakeskiarvo oli viime kaudella reilut 3000 henkeä, ja Tammelan stadionille mahtuu 5050 katsojaa. Tamperelaisseura haluaa taata kaikille kausikortin ostaneille istumapaikan, tulivat nämä paikalle tai eivät.

RoPSin toimitusjohtaja Jaatinen ei ymmärrä rajoituksia. Rovaniemellä stadionille mahtuu 2900 katsojaa, mutta silti haastekausikortteja on varattu 3600 kappaletta. Hänen mukaansa seisomaan mahtuu. Se on myös keino houkutella yleisöä aikaisemmin paikalle, kun määritettyä istumapaikkaa ei ole.

– Kaikille ei tietenkään voida luvata parasta mahdollista katselupaikkaa, mutta suurin osa on varmasti tyytyväinen fiilikseen, Jaatinen kertoo.