Ilmastonmuutos kaventaa tuntureilla elävän riekon elintilaa. Kuva: Ella Kiviniemi

Ilmastokirjan kansikuva nappasi Vuoden lehtikuva -palkinnon

Ella Kiviniemi voitti palkinnon Hyvän sään aikaan -kirjan kansikuvalla, jossa pakastettu riekko näyttää tukehtuvan muoviin. Palkintoraadin mukaan se kuvastaa hyvin ilmastonmuutosta.

Palkintoraati perustelee voittajavalintaa sillä, että kuva toimii esimerkkinä paljon laajemmista ilmiöistä, kuten ilmastonmuutoksesta ja katoavasta elinympäristöstä. Näitä teemoja on ollut yleensä vaikea kuvastaa.

Kuvassa on pakastettu riekko, jota säilytettiin biologisella tutkimusasemalla Kilpisjärvellä. Ella Kivimäki tunsi jo kuvatessaan, että hän oli ottanut hyvän kuvan.

– Olin soittanut äidille heti kuvan ottamisen jälkeen ja sanonut, että nyt oli kyllä outo kuvaustilanne. Tässä voisi olla jopa kansikuvamateriaalia.

Kiviniemen kuva on Hyvän sään aikana -kirjan kansi. Kirja käsittelee ilmastonmuutosta Suomen näkökulmasta. Sen on kirjoittanut Tampereen yliopiston journalistiikan opiskelijoista koostunut työryhmä, jota johti lukuvuonna 2016–2017 vierailijaprofessorina toiminut toimittaja Hanna Nikkanen.

Kirja on saanut aikaisemminkin tunnustusta. Se on voittanut vuonna 2017 Otavan Kirjasäätiön Kanava-palkinnon, ja se on ollut myös Tieto-Finlandia-ehdokas.