Kirjan toisen toimittajan Mari Maasillan mukaan fiktiivinen media puhuttelee ihmisen tunteita uutisia paremmin.

Tuore kirja analysoi median luomaa kuvaa pakolaisuudesta museoesineiden ja tosi-tv:n kautta

Pakolaisuutta mediassa käsittelevä kirja paneutuu kovan uutisjournalismin sijaan hitaaseen ja fiktiiviseen mediaan. Teos käsittelee esimerkiksi elokuvien ja viihteen luomaa kuvaa pakolaisuudesta.

Juuri julkaistu “Pakolaisuus, tunteet ja media” -kirja ruotii pakolaiskeskustelua ja pakolaisuuteen liittyvää mediakuvastoa. Kirjassa analysoidaan, miten esimerkiksi valeuutiset, kirjat ja esineet synnyttävät myötätunnon tai vihan tunteita.

Kirjan synnyn taustalla on vuoden 2015 pakolaiskriisi, joka nosti maahanmuuton ja pakolaisuuden otsikoihin ympäri Eurooppaa.

Kirjan toisen toimittajan Mari Maasillan mukaan tutkimukseen pohjautuvassa teoksessa on syvennetty aiempaa tutkimusta. Tekijät eivät keskittyneet perinteiseen uutiskuvastoon, jota on jo käsitelty pakolaisuuden näkökulmasta paljon. Uutisjournalismin sijaan kirjassa käytetään aineistona esimerkiksi dokumenttielokuvaa, tosi-tv:tä ja museoesineitä.

– Fiktiivisen median avulla voi puhutella ihmisten tunteita. Esimerkiksi museoesineet ovat hyvin erityyppisiä kuin nopeat uutiset, ja niiden kautta voi helposti syventyä aiheisiin, Maasilta sanoo.

Kirjan kirjoittajat ovat Tampereen, Helsingin, Jyväskylän ja Lapin yliopistojen tutkijoita.