Toimittaja Emil Elo: Kaikkien aloittelevien toimittajien täytyisi olla vähän aikaa urheilutoimittajia

Emil Elo on Kauppalehden toimittaja, joka on aikaisemmin toiminut Jatkoaika.comin päätoimittajana. Miten nämä kaksi niin erilaiselta vaikuttavaa osaamisalaa sidotaan toisiinsa?

Miten taloustoimittajan ja urheilutoimittajan roolit eroavat toisistaan?
Urheilun voima perustuu tunteeseen, kun taas talouden voima on valta. Taloutta pidetään epäkiinnostavana, ja siitä kirjoittaessa täytyy vielä enemmän keskittyä arkipäiväsen kokemuksen esille tuomiseen, jotta tunne saadaan herätettyä. Tämä täytyy ottaa huomioon myös sosiaalisessa mediassa.

Mitä oppeja urheilujournalismista olet hyödyntänyt Kauppalehdessä?
Sanon aina, että kaikkien aloittelevien toimittajien täytyisi olla vähän aikaa urheilutoimittajina. Siinä ensinnäkin oppii kestämään pelaajilta ja valmentajilta tulevaa kovaakin palautetta. Toisekseen, siinä täytyy oppia etsimään ilmiöitä koko ajan, kaikkialta. Molemmista taidoista on hyötyä jatkossa.

Millaisia neuvoja antaisit tuleville taloustoimittajille?
1. Sido aina ihmisen elämään.
2. Älä käytä liikaa lukuja. Pilko käytetyt luvut ymmärrettävään ja arkipäiväiseen muotoon.
3. Älä haastattele vain taloustoimijoita juttuihin, tuo esille eri näkökulmia.

Emil Elo puhui Verkkokerronnan päivässä Tampereen yliopistolla 23.3.2018. Lue muiden puhujien haastattelut tästä. Toimittajan some-rooleja pohtinut paneeli videolla.