Meikkini on identiteettini – ehostuksella saa aikaan merkittävän muodonmuutoksen

Meikkaaminen on harrastus, joka vaatii tuntien harjoittelua ja rohkeutta kokeilla uutta. Vahva meikki viestii Minea Ihalan, 17, persoonasta. Kalajoen lukiossa toista vuotta opiskeleva Ihala oppi taidokkaan meikkaamisen salat jo yläasteikäisenä. Vaikkei hän pidä meikittömyyttä vieraana asiana, kokee hän meikin suureksi osaksi itseään ja arkirutiinejaan.

Aamun meikkirutiini alkaa sopivien luomivärisävyjen valitsemisella. Minea Ihala omistaa niin monta palettia, ettei yksikään niistä ole ehtinyt kulua loppuun. Väriskaala kulkee luonnonväreistä räikeisiin vaihtoehtoihin. Valinta kohdistuu tällä kertaa punaisen sävyihin.

Meikkaaminen alkaa luonnollisesti meikkipohjan tekemisellä, johon käytetään useita eri meikkaustekniikoita. Meikkisieni toimii contourin eli korostuksen apuvälineenä. Contour korostaa kasvojen haluttuja kohtia, ja puolestaan myös häivyttää niitä.

Meikkipohjan jälkeen alkaa pitkäkestoisin vaihe: silmämeikin toteutus. Luonnonvalolla ja käsipeilillä on suuri merkitys lopputuloksen onnistumiseen.

Tältä näyttää valmis lopputulos. Silmien rajaukset sekä tekoripset tuovat meikkiin paljon kontrastia. Tummat hiukset, ruskeat silmät ja korostetut kulmakarvat sointuvat tarkkaan mietityn silmämeikin sävyihin.

Muu ehostus kulkee käsi kädessä meikin kanssa. Hiusten laitto, samoin kuin vaatteiden ja asusteiden valinta, tekevät harmonisen kokonaisuuden yhdessä keväisen meikin ohella.

Sosiaalinen media on hyvin ulkonäkökeskeinen. Minean mielestä on tärkeää, että itsestä otetut kuvat ovat omaa etua edustavia. Meikillä onkin tärkeä rooli myönteisen kuvan luomisessa. Erilaiset kasvofiltterit imartelevat meikittömiäkin kasvoja.