Miikka Seppänen on aktiivisesti mukana Mansen akateemisen gangsta rap -seuran toiminnassa.

Vähemmistön gangsta rapista on tullut akateemista valtavirtaa – ”Rap-musiikin ei tarvitse ihannoida väkivaltaa ja huumeidenkäyttöä”

Gangsta rap puhuu vähemmistöjen asemasta ja yhteiskunnan sosiaalisista ongelmista. Se kasvattaa jatkuvasti suosiotaan yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa.

Syksyisenä tiistai-iltana Tampereen keskustassa sijaitsevaan Passion-baariin alkaa valua hiljalleen väkeä. Paikalla on Tampereen yliopiston politiikan ja yhteiskuntatutkimuksen opiskelijoita. Aloitamme esittelykierroksella, josta päästään sulavasti paikallaolijoita kiinnostavaan aiheeseen: musiikkiin.

Mansen akateemisen gangsta rap -seuran MAGS:n syksyn ensimmäinen tapaaminen on juuri alkanut. Yhdistyksen tavoitteena on koota yhteen räpistä ja muusta urbaanista musiikista kiinnostuneita opiskelijoita. Yhdistys on perustettu viime vuoden lopulla.

MAGS kokoontuu Passionissa syksyn ensimmäistä kertaa.

– Itseäni kiinnostaa politiikan tutkimuksen opiskelijana rap-musiikki ja poliittisuus. Genreä seurataan ja kuunnellaan paljon yliopistolla. Keskustelemme musiikista paljon ystävieni kanssa, joten halusimme perustaa yhdistyksen toiminnan jatkumiseksi, kertoo MAGS:n puheenjohtaja Mikko Lampo.

Ideansa se on saanut Turussa jo kahdeksan vuotta toimineelta Turun akateemiselta gangsta rap -seuralta TAGS:lta. Joukko rap-musiikista kiinnostuneita Tampereen yliopiston opiskelijoita halusi jakaa kiinnostuksensa muiden samanmielisten kanssa ja päätti ottaa mallia Turusta.

Omista musiikkitaustoista kerrotaan intohimoisesti ja puheeseen putoilee räppäreiden nimiä yksi toisensa jälkeen. Tunnelma on alusta asti lämmin ja tuttavallinen, vaikka osa on mukana ensimmäistä kertaa. Musiikki tuntuu yhdistävän osallistujia.

MAGS ei keskity ainoastaan rikollisia aiheita käsittelevään gangsta räppiin, vaan yleisesti urbaaniin musiikkiin. Urbaani musiikkigenre on saanut alkunsa rap-musiikista. Seuran nimi on kunnianosoitus Turun akateemiselle gangsta rap -seuralle.

– TAGS on ollut suurena innoittajana yhdistyksemme alkutaipaleella, kaikki kunnia siis Turkuun.

Rap taistelee perinteisiä akateemisia arvoja vastaan

Rankkoja aiheita käsittelevä gangsta rap on yhä suositumpaa akateemisissa piireissä. Miten vähemmistöjen sosiaalisiin ongelmiin keskittyvä genre sulautuu yliopisto-opiskelijoiden elämään?

– Habituksen kautta ei suoranaisesti hirveän hyvin, ovathan ne kaksi ihan erilaista maailmaa. Mutta urbaani musiikki on suosittu tutkimuskohde ja gangsta rap on nykyään valtavirtaa, sitä kuunnellaan yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa siinä missä muutakin musiikkia, sanoo MAGS:n jäsen Miikka Seppänen.

Miikka Seppänen on alkanut kuunnella rap-musiikkia ala-asteikäisenä.

Rapin suosio kasvaa jatkuvasti akateemisissakin piireissä. Lampon mukaan yliopisto on osa yhteiskuntaa niin kuin kaikki gangsta rapin aiheetkin. Musiikki on väline yhteiskunnallisten ongelmien käsittelyyn ja tätä kautta hyvinkin lähellä opiskelijoiden elämää.

– Ei se suoraan mukaudu yliopistoelämään, pitää nähdä pinnan alle ja huomata, mitä musiikki viestittää, Lampo sanoo.