Radio Moreenin sähkeet 21.9.2018 kello 17.

Ulkoministeri Timo Soini nauttii eduskunnan luottamusta. Asia ratkesi perjantaina, kun eduskunta äänesti Soinin luottamuksesta. Epäluottamuslauseen puolesta äänesti 60 kansanedustajaa, Soinin luottamuksen puolesta äänesti 100 henkeä. Äänestyksen syynä olivat ministerin virkamatkalla ja netissä esittämät kielteiset kannanotot naisten aborttioikeudesta. Mielipiteet ovat Suomen virallisten linjausten vastaisia.

Helsingin Sanomat poisti perjantaina 21.9. ilmestyneen Fingerpori-sarjakuvan nettilehdestään. Sarjakuva-klippi oli toimituspäällikkö Esa Mäkisen mukaan asiaton ja lehden linjan vastainen. Sarjakuva olisi jätetty pois myös lehden printtiversiosta, jos virhe olisi huomattu ajoissa, Mäkinen kertoo. Sarjakuvassa viitattiin lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Lehti ei kuitenkaan aio lopettaa Fingerporin julkaisemista.

Tämän vuoden viljasato on ollut pienin kolmeenkymmeneen vuoteen, selviää luonnonvarakeskuksen ennusteista. Myös panimoteollisuudelle tärkeää ohraa on saatu niukasti. Satokadon takia humalakasvien hinnat ovat kaksin- tai jopa kolminkertaistuneet. Pyynikin Käsityöläispanimoon viljakato ei ole suuresti vaikuttanut, kertoo olutmestari Tuomas Pere Moreenimedian uutisessa. Panimo on varautunut tekemällä pitkiä yhteistyösopimuksia viljelijöiden kanssa.

Pirkanmaalaiset opettajat sekä tutkijat ovat kirjoittaneet kirjan suomalaista koulujärjestelmästä englanniksi. Kirja pyrkii oikomaan virheellisiä käsityksiä Suomen koulujärjestelmästä. Kirjailijoiden mukaan kansainvälisessä uutisoinnissa on muun muassa kerrottu, ettei Suomessa olisi kokeita, tai että opettajilla olisi enintään 12 oppilasta luokassaan. Kirjan nimi on The Success Story Of Finnish Basic Education. Asiasta uutisoi Aamulehti.