Radio Moreenin sähkeet 21.9.2018 klo 15

Ulkoministeri Timo Soini nauttii eduskunnan luottamusta. Asia ratkesi tänään perjantaina, kun eduskunta äänesti Soinin luottamuksesta. Epäluottamuslauseen puolesta äänesti 60 kansanedustajaa, Soinin luottamuksen puolesta äänesti 100 henkeä. Äänestyksen syynä olivat ministerin virkamatkalla ja netissä esittämät kielteiset kannanotot naisten aborttioikeudesta. Mielipiteet ovat Suomen virallisten linjausten vastaisia.

Tampereen ammattikorkeakouluun ensisijaisesti hakeneiden määrä nousi tämän syksyn yhteishaussa. TAMKin kaikkiin koulutuksiin hakijoita oli tänä syksynä yli 3600. Aloituspaikkoja tammikuussa alkaviin koulutuksiin on 423. Suosituimmat kohteet Tampereen ammattikorkeakoulussa ovat rakennus ja -sosiaalialojen koulutukset. Korkeakoulujen syksyn yhteishaku päättyi keskiviikkona. Yhteishaun tulokset julkaistaan viimeistään marraskuun lopussa.

Huumausainetestejä ei tehdä Tampereen yliopistolla. Tämä selviää Moreenimedian kyselystä. Lainsäädännön mukaan tiettyyn alaan kuuluva opiskelija voidaan testata esimerkiksi harjoittelun aikana, jos ilmenee epäily vakavasta huumeriippuvuudesta. Pahimmillaan huumeidenkäyttö voi johtaa opiskeluoikeuden menettämiseen. Moreenimedian kyselyyn vastasi 65 huumeita käyttävää opiskelijaa. He opiskelevat aloilla, joissa huumausaineiden käyttöä erittäin pidetään kyseenalaisena.

Filippiineillä maanvyöryissä kuolleiden määrä on noussut 22:een, kertovat maan viranomaiset. Kymmeniä ihmisiä on edelleen kateissa torstaisen maanvyörymän jäljiltä. Maa vyöryi Tina-anin kaupungissa, joka sijaitsee suositulla Cebun turistisaarella. Monsuunisateet alkoivat Filippiineillä pian voimakkaan Mangkhut-taifuunin jälkeen. Taifuuni tappoi ainakin 81 ihmistä.

Osa Tampereen seudun bussiliikenteen linjoista jää tänään ajamatta. Syynä on Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n poliittinen mielenilmaus ja ammattiliiton ylityökielto. Kiellon vuoksi osa linjojen 1, 6 ja 9 vuoroista jäävät ajamatta. AKT:n ylityökielto alkoi maanantaina ja kestää syyskuun loppuun asti. Ylityökiellon syynä on hallituksen esitys alle 20 ihmistä työllistävien yritysten työsuhdeturvasta. AKT kokee esityksen syrjivänä. Linjojen muutoksista tiedotetaan Tampereen seudun joukkoliikenteen sivuilla.