Radio Moreenin sähkeet 25.9.2018 klo 17

Ensimmäinen äänestyspäivä uuden Tampereen ylioppilaskunnan edustajistovaaleissa oli poikkeuksellisen vilkas kaikilla kampuksilla. Äänestyspaikoilta kerätyn arvion mukaan äänestäjiä on ollut liikkeellä kahden ensimmäisen äänestyspäivän aikana edellisvuosia enemmän. Edustajistovaalien äänestys alkoi maanantaina 24.9. ja päättyy keskiviikkona iltakuudelta. Ennakkoäänestystä ei tänä vuonna järjestetty ollenkaan. Kampusäänestyksissä äänestäneet opiskelijat saivat mukaansa haalarimerkin ja kahvilipun. Juvenes-ravintolat kertoivat kahvilippujen olleen aktiivisessa käytössä.

Tampereen ammattikorkeakoulu on saanut merkittävän lahjoituksen tekniikan alan koulutuksen kehittämiseen. Toimintansa lopettava autoteollisuuden edunvalvontayhdistys Autokoriteollisuus ry jakaa lähes kaksisataa tuhatta euroa Tampereen, Turun ja Metropolian ammattikorkeakouluille. TAMKin rehtorin Markku Lahtisen mukaan lahjoituksen erityisenä kohteena ovat autotekniikan ja älykkäiden työkoneiden oppimisympäristöt ja tutkimus.

Keskustan ja Sinisen tulevaisuuden eduskuntaryhmät pitävät tiistai-iltapäivänä viideltä ylimääräisiä ryhmäkokouksia. Molemmat puolueet käsittelevät kokouksissaan hallitusyhteistyötä. Hallituspuolueiden keskinäisiä välejä on hiertänyt ulkoministeri Timo Soinin luottamuksesta käyty äänestys, jossa kolme kokoomuksen kansanedustajaa lipesi hallitusrintamasta. Kokoomuksen ryhmäjohtaja Kalle Jokisen mukaan puolue ei ole katsonut tarpeelliseksi pitää omaa ylimääräistä ryhmäkokousta.

Ruotsin pääministeri Stefan Löfven on hävinnyt luottamusäänestyksen ja väistyy pääministerin paikalta. Löfven hävisi tiistaina aamulla valtiopäivillä suoritetun äänestyksen äänin 204–142. Seuraavaksi valtiopäivien uusi puhemies Andreas Norlén aloittaa hallitustunnustelut. Ensimmäisenä ehdokkaana uudeksi pääministeriksi pidetään maltillisen kokoomuksen puheenjohtajaa Ulf Kristerssonia. Tunnustelujen odotetaan kestävän pitkään.

Paavi Franciscus vierailee tiistaina Tallinnassa. Paavi tapasi aamupäivällä Viron presidentin Kersti Kaljulaidin. Päivän ohjelma huipentuu ulkoilmamessuun Vapaudenaukiolla, johon on ilmoittautunut noin kymmenen tuhatta ihmistä.  Paavi Franciscus vierailee Liettuassa, Latviassa ja Virossa maiden satavuotisjuhlien kunniaksi.