Radio Moreenin sähkeet 26.9.2018 kello 16

Tampereen uuden ylioppilaskunnan edustajistovaalien tulos julkistetaan tänään. Keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja Jukka Koivisto kertoo, että äänestysaktiivisuus on ollut noin 30-40 prosenttia. Luku on samaa luokkaa edellisiin äänestyksiin verrattuna. Koivisto arvioi, että edustajistovaaleissa äänestetään pitkälti oman ainejärjestön ehdokasta. Näin ollen suuret ainejärjestöt keräävät pieniä ainejärjestöjä enemmän ehdokkaita.

Hyvän sään aikana –kirja on saanut tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon. Ilmastonmuutoksesta kertovan kirjan on kirjoittanut toimittaja Hanna Nikkasen ja Tampereen yliopiston journalistiikan opiskelijoiden työryhmä. Kirjan ansioiksi luetellaan esteettinen ulkoasu, viihdyttävyys ja ilmastonmuutoksen vaikutusten kuvaaminen. Hyvän sään aikana –kirjassa ilmastonmuutos tuotiin esille ihmisten ja tekojen kautta.

Tampereen raitiovaunuista tulee joko vaaleansinisiä tai tiilenpunaisia. Kolmantena vaihtoehtona ollut tummansininen on jätetty pois. Vaunujen lopullisesta väristä pidetään yleisöäänestys tulevana viikonloppuna. Äänestyksen tulos julistetaan ensi viikon maanantaina, kun Tampere täyttää 239 vuotta. Aiheesta kuullaan lisää Verstas-lähetyksessämme hetken kuluttua.

Hoitoalan ylityö- ja vuoronvaihtokielto on alkanut tänään aamulla. Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ottavat kielloilla kantaa hallituksen suunnitelmille heikentää yksilöllisen irtisanomisen perusteita alle 20 henkilön yrityksissä. Tehyn ja SuPerin hoitajat tekevät tavalliset työvuoronsa, mutta eivät jää ylitöihin tai vaihda vuoroja. Kielto päättyy perjantaina keskiyöllä.

Pirkanmaalla on paljastunut suuri kokaiinivyyhti, kertoo MTV. Poliisi epäilee, että Tampereen seudulle ja muualle Pirkanmaalle on levitetty kaksi kiloa kokaiinia viime vuoden alusta lähtien. Jutusta epäiltyjen joukossa on MTV:n tietojen mukaan myös suomalainen NHL-jääkiekkoilija. Hän kiistää osallisuutensa huumevyyhtiin. Epäiltyjä on tällä hetkellä yhteensä 23, joista seitsemän on nyt vangittuna. Poliisi kuitenkin epäilee tutkinnan vielä laajenevan.