Radio Moreenin sähkeet 27.9.2018 klo 15

Tampereen yhdistyneiden yliopistojen uuden ylioppilaskunnan edustajisto on valittu. Tampereen yliopiston ja teknillisen yliopiston yhteiseen edustajistoon valittiin 49 jäsentä. Eniten ääniä keräsi poikkitieteellinen TEKIJÄ-vaalirengas. Sen ehdokkaista ylioppilaskuntaan pääsi 34 jäsentä. Vaalien äänikuningas oli Medaattorit-liiton Tuomas Nyrhilä 105 äänellä. Vaalien äänestysprosentti oli vajaat 39%. Edustajisto aloittaa työnsä järjestäytymiskokouksella 9.lokakuuta.

Tampereen yliopiston sijoitus on säilynyt hyvänä Times higher education -lehden listauksessa. Yhdeksän arvioidun suomalaisen yliopiston joukossa Tampereen yliopisto säilytti kolmannen sijansa Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston jälkeen. Tampereen yliopisto sijoittui kaikilla arviointialueilla keskimääräistä parempien yliopistojen joukkoon, ja menestyi etenkin viittausten määrässä. Tampereen yliopisto ylsi viime vuoden tapaan rankingissa noin kahdennellesadalle sijalle.  Tampereen teknillisen yliopiston sijoitus jäi päälle neljänsadan.

Tamperelaisissa perhekerhoissa otetaan käyttöön asiantuntijavierailut. Hämeenpuiston Huusholli-perhekerhossa käy jatkossa säännöllisin väliajoin eri asiantuntijoita, jotka neuvovat aikuisia vanhemmuuteen liittyvissä asioissa. Neuvonta on koettu tarpeelliseksi, kun vanhemmat ovat kertoneet lasten hoitamiseen liittyvistä pulmistaan. Perhekerhot ovat osa Tampereen kaupungin avointa varhaiskasvatusta. Ne ovat vaihtoehto lapsille, jotka eivät tarvitse päivähoitoa vaan muuta ryhmätoimintaan.

Kysely kellojen siirtelystä on kerännyt suuren suosion. Otakantaa-nettisivustolla järjestetty kysely on kerännyt reilussa vuorokaudessa jo miltei 130 000 ääntä. Kyselyn avulla kartoitetaan kansalaisten mielipiteitä siitä, mihin aikaan Suomen pitäisi jäädä siirtelystä luovuttaessa. Euroopan unionin on määrä päättää ensi vuonna kellojen siirtelyn lopettamisesta. Jokainen jäsenvaltio saa itse päättää, mihin aikavyöhykkeeseen tämän jälkeen haluaa kuulua. Suomessa lopullisen päätöksen tekee eduskunta.

Yhdysvaltain entinen presidentti Barack Obama pitää tänään puheen Suomessa. Hän pitää puheensa Helsingin Messukeskuksessa Nordic Business Forum -tilaisuudessa. Hänen odotetaan saapuvan Messukeskukseen noin neljältä iltapäivällä. Puhujapalkkiota ei ole paljastettu, mutta Yhdysvaltain entiset presidentit ovat tienanneet puheillaan jopa satoja tuhansia dollareita. Tänä vuonna Nordic Business Forumiin odotetaan noin 7 500 ihmistä 40 eri maasta.