Pauli Satta, 27, toivoo tapahtumasta olevan apua työnhaussa

Työllisyysviikko tarjoaa kohtaamispaikan yrityksille ja työnhakijoille – ”Monilla yrityksillä ei ole resursseja rekrytointiin”

Työttömien määrä on laskenut Tampereella reippaasti viime vuosina. Asiantuntijat ja työnhakijat ovat nyt huolissaan toimivaksi koetun työllisyyskokeilun päättymisestä vuodenvaihteessa.

Työllisyysviikko

• Järjestetään 24.–28. syyskuuta
  • Tapahtumapaikkana on TalentSpace-tila Finlaysonin alueella
  • Tapahtuman järjestävät yhdessä Tampereen kaupunki ja TreStart
  • Ohjelmassa on asiantuntijapuheenvuoroja sekä tutustumista työnantajiin ja työllistymisen palveluihin

Penkit täyttyvät lähes viimeistä myöten, kun alkamassa on Työllisyysviikon kolmas päivä. Vielä on hetki aikaa kahvitella ja jutustella toisten työnhakijoiden kanssa, ennen kuin yrityskoordinaattori Sari Korju aloittaa puheenvuoronsa työllistymisestä ja työn hakemisesta. Tampereella kolmatta kertaa järjestettävässä tapahtumassa on aiempina päivinä ehditty pureutua jo esimerkiksi kevytyrittäjyyteen ja unelmien työhön.

Paikalle saapunut Stefan Ivanov, 52, odottaa erityisesti torstain tapaamisia työnantajien kanssa. Bulgariasta Suomeen 11 vuotta sitten muuttanut Ivanov ehti työskennellä monissa eri työtehtävissä ennen jäämistään työttömäksi puolitoista vuotta sitten. Parhaillaan hän jännittää vastausta kahdelle eri yritykselle lähettämiinsä hakemuksiin.

– Parin viikon päästä tiedän enemmän.

Myös Pauli Satta, 27, toivoo tapahtumasta apua työnhakuun. Merkonomiksi valmistunut Satta työskenteli muutaman vuoden oman alansa töissä, mutta muutto toiselle paikkakunnalle johti pari vuotta sitten siihen, että töitä ei enää löytynyt. Tällä hetkellä hän on kuntouttavassa työtoiminnassa Nextiili-tekstiilinkierrätyspajalla, jota ylläpitää Pirkanmaan kierrätys ja työtoiminta Oy.

Kaupunki tarjoaa monenlaisia palveluita työllistymisen edistämiseen

Tampereen kaupungin yrityskoordinaattori Sari Korju kertoo, että kaupungin työllistymispalveluilla on käytössään monipuolinen keinovalikoima työttömyyden kitkemiseen. Palveluita käyttämällä työnantajien on mahdollisuus välttyä työntekijän hakuun käytetyltä ajalta ja vaivalta. Korjun mukaan palvelut eivät kuitenkaan ole välttämättä kovin hyvin tiedossa.

– Yrityksissä olisi tarvetta työllistää, mutta monilla ei ole resursseja rekrytointiin.

Sopivan osaajan voi löytää esimerkiksi Duunitreffeiltä. Siellä työnantaja voi haastatella samalla kertaa useampia hakijoita, jotka on etsitty työttömien työnhakijoiden joukosta yrityksen toimeksiannosta.

Työntekijöitä voidaan myös kouluttaa suoraan tietyn työtehtävän tarpeisiin. Tästä on kyse vuoden alussa lanseeratussa Tailor’s House -mallissa, jossa työntekijän puutteellista osaamista kartutetaan täydennyskoulutuksella. Perinteisempi keino madaltaa työllistämisen taloudellista riskiä ovat kaupungin maksamat palkkatuet, joita on saatavilla tietyin ehdoin.

Tuorein yritys tuoda työllisyyspalvelut lähelle kaupunkilaisia on duunibussi, jonka avajaisia vietettiin elokuun lopussa. Eri puolilla kaupunkia ja eri tapahtumissa kiertävä bussi tarjoaa apua esimerkiksi CV:n teossa, ja siellä on myös tarjolla avoimia työpaikkoja. Tällä hetkellä duunibussissa on lähes 300 sellaista työpaikkaa, jotka eivät ole muualla auki.

Yrityskoordinaattori Sari Korju auttaa työnantajia ja -hakijoita kohtaamaan toisensa
Työllisyyspäivät järjestetään Tampereella nyt kolmatta kertaa

Palvelujen jatko epävarmaa

Tampereen työttömyysaste on pitkään keikkunut suurten kaupunkien kärkisijoilla. Viime aikoina kehitys on kuitenkin ollut positiivista. Pirkanmaan ELY-keskuksen tuoreimman työllisyyskatsauksen mukaan työttömien määrä oli elokuussa neljänneksen pienempi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Tähän on vaikuttanut parantuneen taloustilanteen lisäksi paljon ylistystä saanut työllisyyskokeilu, joka alkoi Pirkanmaalla viime vuoden elokuussa.

Myös Työllisyysviikolle osallistunut Pauli Satta on pitänyt kokeilua onnistuneena.

– Kokemus on ollut paljon parempi normaaliin työkkäriin verrattuna. Suhtautuminen asiakkaaseen on ihmismäisempää. Sitä ei ole vain yksi numero massassa.

Työllisyyskokeilun on määrä päättyä vuoden lopussa. Sote- ja maakuntauudistuksen myötä vastuu työllisyysasioista on siirtymässä maakunnille. Sari Korju on huolissaan siitä, että osa palveluista mahdollisesti lakkaa kokeilun päätyttyä.

Paikalle oli saapunut runsas joukko työnhakijoita