Opiskelijan ideaalitulo on tonnin kuussa – myös ajoissa valmistuminen on taloudellisesti järkevää

Veronmaksajien keskusliitto selvitti, että työssäkäyvän opiskelijan kannattaa tienata noin 800-1000 euroa kuussa. Tällöin rahallinen hyöty tuet mukaan lukien on suurin.

Tampereen yliopistossa suomen kieltä opiskeleva Linda Mäkinen käy töissä opintojensa ohella. Hän ei ole koskaan kieltäytynyt työvuoroista sen takia, että pelkäisi tulojensa ylittävän tukirajat.

– Aina sitä täytyy kuitenkin miettiä, että paljonko tässä kuussa tienaa. Joskus olen joutunut palauttamaan opintotukea jälkikäteen, kun olen tienannut yli rajan.

Veronmaksajien keskusliiton ekonomistin Janne Kalluisen mukaan asumistuki alkaa vähentyä jo 10 000 euron vuosituloilla.

– Jos opiskelija tienaa yli tonnin kuussa alkaa opintoraha pienentyä ja veroprosentti nousta, työnteosta koituva hyöty on siis tässä suhteessa rahallisesti pieni.

Selvityksessä kerrotaan, että noin 40 prosenttia opiskelijan toimeentulosta koostuu palkkatuloista tai omista säästöistä. Opintoraha ja asumislisä kattavat 20 prosenttia ja loput toimeentulosta tulee muista lähteistä tai esimerkiksi puolison tai vanhempien tuesta.

Janne Kalluisen mukaan opiskelijan on myös taloudellisesti järkevää valmistua määräajassa.

– Valmistuneella on usein parempi asema työelämässä ja korkeampi palkkataso. Suuri rahallinen etu on myös opintolainahyvityksestä, jonka saa valmistumalla ajoissa.

Kalluisen selvityksen mukaan esimerkiksi 12 500 euron opintolainasta voi yliopistosta maisteriksi määräajassa valmistuva saada opintolainahyvitystä 4 000 euroa.

Linda Mäkinen ei ole opintolainaa nostanut, mutta ajattelee opintolainahyvityksen olevan toimiva kannustin.