Radio Moreenin sähkeet 5.10.2018 kello 17.

Pirkanmaan suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeiluun tulee lisää paikkoja. Mukaan pääsee 1000 uutta 18 vuotta täyttänyttä pirkanmaalaista. Lisäpaikkoja kokeiluun jaetaan kahtena päivänä, ensi viikon keskiviikkona kokeiluun pääsee 500 ensimmäisenä ilmoittautunutta. Toiset 500 paikkaa avautuvat tulevana torstaina. Kokeilussa perushammashoitopalvelujen tuottajaksi valitaan kunnallisen palvelun sijaan kokeilussa mukana oleva yksityinen palveluntuottaja tai ammatinharjoittaja.

Työssäkäyvän opiskelijan kannattaa tienata noin 900 euroa kuussa, selviää Veronmaksajien keskusliiton selvityksestä. Tällöin opiskelijan saama rahallinen hyöty on tuet mukaan lukien suurin. Jos opiskelija tienaa yli tuhat euroa kuussa alkaa opintoraha pienentyä ja veroprosentti nousta, jolloin työnteosta koituva hyöty on rahallisesti pieni. Myös määräajassa valmistuminen on selvityksen mukaan taloudellisesti kannattavampaa kuin valmistumisen venyttäminen.

Musiikkitarjonnan kasvaminen vaikeuttaa indiemuusikoiden esillepääsyä. Internetin avulla musiikkia voi julkaista entistä helpommin ilman levy-yhtiötä. Myös itsenäisesti tuotettu musiikki voi saada radiosoittoa, kertoo Bassoradion musiikkipäällikkö Henrik Suhonen. Suhonen osallistui Tampereella käynnissä olevaan Musiikki ja Media -tapahtumaan.

Ulkomaalaisten yöpymiset vähenivät elokuussa 2,6 prosentilla verrattuna viime vuoden elokuuhun. Asia ilmenee tilastokeskuksen laskelmista. Brittien yöpymiset vähenivät peräti 16,1 prosentilla. Myös yhdysvaltalaisten majoittumiset vähenivät yli kymmenellä prosentilla. Virolaisten ja espanjalaisten yöpymiset lisääntyivät suhteessa eniten. Suomeen eniten matkailijoita tulee Venäjältä, Saksasta ja Ruotsista.

Vuotuinen kissojen maailmannäyttely järjestetään Tampereella lokakuun viimeisenä viikonloppuna. Paikalle odotetaan toista tuhatta kissaa omistajineen yli kolmestakymmenestä maasta. Kaksipäiväinen näyttely järjestetään Tampereen Urheilu- ja messukeskuksessa. Tapahtuma on suurin koskaan Suomessa järjestetty kissanäyttely. Maailmannäyttelyssä jaetaan muun muassa maailman kaunein kissa- palkinto. Niin rotu- kuin kotikissat ovat osallistumiskelpoisia kilpailuun