40-vuotias Ransu on tavannut Mauno Koiviston ja todistanut Berliinin muurin murtumista – Rakkaus hahmoa kohtaan siirtyy sukupolvelta toiselle

Nykyään Ransu viettää avustajansa kanssa eläkepäiviä Pirkkalassa. Kunnan pääkirjastolla juhlistettiin Nättilän ja Ransun yhteistä taivalta.

Hehän ovat Marimekon Jokapoika-paidoissaan kuin kaksi marjaa. Ransu Karvakuono istuu henkilökohtaisen avustajansa Pertti Nättilän sylissä Pirkkalan pääkirjastossa. Nättilä ja Ransu valmistautuvat poseeraamaan kuvassa. Nättilä kostuttaa rutiininomaisesti peukaloa suussaan ja hieraisee sormella koirahahmon silmiä ja kuononpäätä.

– Näin siitä tulee elävämmän näköinen kuvassa.

Ransu edusti Marimekon Jokapoika-paidassa syntymäpäivien lisäksi myös Linnan juhlissa.

Miehen ja Pikku kakkosesta kaikille tutun koiran välinen suhde vaikuttaa tiiviiltä. 84-vuotias Nättilä on 40 vuoden ajan antanut äänensä ja osan persoonastaan Ransun käyttöön. Hän on päässyt seuraamaan lähietäisyydeltä Ransun edesottamuksia Pikku kakkosen toisena juontajana.

– Ransu kilpaili juontajan paikasta toisen hakijan kanssa. Loppumetreillä Ransu vei työn, koska sen turkin väri sointui paremmin televisioon, Nättilä naureskelee.

– Ni, nyökkää Ransu tomerana Nättilän polvella.

Televisiossa Nättilä on näkynyt Ransun rinnalla harvoin. Hän piiloutuu kuvauksissa usein sermin taakse tai pöydän alle.

Anni ja Peppi pääsivät onnittelemaan Ransua ensimmäisten joukossa.

Pirkkalassa juhlitaan koko kunnan maskottia

Pirkkalan kirjastossa Nättilä ja Ransu istuvat sohvalla vieri vieressä, ilman sermejä tai pöytiä. Kirjastolla on alkamassa tilaisuus, johon kuntalaiset voivat saapua juhlistamaan Ransun 40-vuotista uraa.

Ensimmäiset lapset ovat saapuneet paikalle hyvissä ajoin. Pienet kädet puristavat jännittyneinä päiväkodissa ja koulussa itse askarreltuja onnittelukortteja. ”Onea, Ransu!”, lukee yhdessä kortissa haparoivin tikkukirjaimin.

Ransu sai lapsilta ja lapsenmielisiltä läjäpäin onnittelukortteja.

Paikalle ensimmäisten joukossa saapuneet 8-vuotiaat Anni ja Peppi soittavat lisää kavereitaan paikalle.

– Tulkaa kirjastoon! Täällä on Ransun synttärit.

Kirjaston aulaan on tuotu piano, jonka takana istuu Nättilän poika Juha-Antero Nättilä. Hän on pukeutunut Ransun ja isänsä tavoin Jokapoika-paitaan ja tapailee pianolla Pikku kakkosen postin tunnusmusiikkia.

Vieraat lauloivat Ransulle ennen kahville siirtymistä onnittelulaulun Juha-Antero Nättilän johdolla.

Nättilän poika on pianisti. Myös Ransu on keikkaillut useasti hänen mukanaan ympäri Suomea.

– Ransu on meille kuin yksi perheenjäsen. Sen kanssa ollaan usein soiteltu pianoa ja laulettu myös kotona Pirkkalassa, Juha-Antero Nättilä muistelee.

Ransu on rakas koko Nättilän perheelle.

Maailmanmatkaajasta eläkepäivien viettäjäksi

Musiikin lisäksi Ransu on seikkaillut Pikku kakkosen mukana ympäri Suomea ja naapurimaita. Ransu on vienyt ohjelman katsojat esimerkiksi Neuvostoliittoon ja Tukholmaan.

Nättilä otti Ransun mukaan myös Berliiniin, jonne hän matkusti vuonna 1989 tutustumaan paikalliseen animaatiotuotantoon. Hän oli Ransun kanssa kaupungissa, kun Berliinin muuri murtui.

– Ransu kävi muurilla juuri murtumista edeltävänä päivänä. Sitä ihmetytti kovasti, miksi sellainen oli pitänyt rakentaa kaupunkia rumentamaan.

Pirkkalan Pormestari Marko Jarva onnittelee Nättilän vaimoa.

Nykyään Ransu ja Nättilä elävät verkkaisempaa elämää kotona Pirkkalassa. Enää kumpikaan ei jaksa hötkyillä, vaikka pyyntöjä erilaisiin projekteihin tuleekin edelleen usein. Pikku kakkosessakaan Ransu ei ole enää säännöllisesti mukana.

– Ransun Karvakuono-kaveri Riku seikkailee edelleen ohjelmassa, koska Rikun avustaja ei ole vielä eläkkeellä, Nättilä kertoo.

Syntymäpäiväviikolla Ransun ja Nättilän kalenteri on kuitenkin täyttynyt erilaisista tapahtumista ja haastatteluista. Ransu on ollut kiinteä osa nykypäivän vanhempien lapsuutta, ja se on tuttu hahmo myös 2000-luvun lapsille. Sekä äidit että lapset haluavat päästä onnittelemaan 40 vuotta täyttävää karvakuonoa. Pirkkalan kirjastollakin on edustettuna useampi sukupolvi.

Ransun kainalo oli juhlien suosituin kuvauspaikka.

Rakkaus Ransua kohtaan yhdistää vanhempia ja lapsia

On hankala sanoa, kumpi on enemmän innoissaan. Äiti kaivaa puhelimen takkinsa taskusta ikuistaakseen jännityksestä värisevän poikansa Ransun vierellä.

– Ei tarvitse jännittää. Ransu ei pure ollenkaan, korkeintaan pussaa poskelle, Nättilä rohkaisee kuvaan haikailevia ujompia lapsia.

Ransun luoja Eevaliisa Holma-Kinnusen tekemät nuket Nättilästä ja Ransusta ovat esillä Pirkkalan pääkirjastolla.