Lauri Lindroos näyttää äiti Kati Lindroosille, kuinka Fortnitea pelataan. Kati kertoo, että lapset ovat yllyttäneet häntä usein pelaamaan, mutta pelimaailma on hänelle vielä vieras.

Fortnitesta puhutaan jopa Lindroosin perheen ruokapöydässä – ”Pelaamiseen kannattaa suhtautua kiinnostuksella ja keskustellen”

Fortnite mullisti pelikulttuurin ja levittäytyi lasten ja nuorten keskuuteen. Valtavan suosion saavuttanut peli koukuttaa pelaajia ja mietityttää vanhempia.

 

FAKTA

Fortnite

  • Fortnite on Epic Games -pelitalon kehittämä selviytymispeli, joka julkaistiin vuonna 2017.
  • Pelissä on kaksi pelimuotoa: maksullinen Save The World ja ilmaiseksi ladattava Battle Royale.
  • Battle Royale on ladattavissa Playstation 4:lle, tietokoneelle ja Xbox Onelle.
  • Epic Gamesin mukaan elokuussa 2018 pelillä oli 78,3 miljoonaa yksittäistä pelaajaa.
  • Suosittu striimaaja Ninja ansaitsee Fortnitea pelaamalla yli 500 000 dollaria kuukaudessa.
  • Pelin PEGI-ikäsuositus on 12 vuotta.
  • Fortnite toimii myös osassa Android ja IOS-käyttöjärjestelmän puhelimista.

Omakotitalon pohjakerroksen seinää peittää valtava valkokangas. Ikkunat on suljettu sälekaihtimilla, mutta keskimmäisestä tulee sisään pieni pilkahdus valoa. Lempääläläinen Kati Lindroos on jo tarttumassa kaihtimeen, kun hänen poikansa Lauri Lindroos, 10, puuttuu tilanteeseen.

– Ei mua yksi valonsäde haittaa. Mä oon pro-gamer.

Valkokankaalle ilmestyy pitkä, harmaaseen huppariin pukeutunut avatar, joka on Laurin pelihahmo suositussa Fortnite-pelissä. Battle Royale -peli alkaa, kun pelaajia saarelle kuljettava lentävä bussi antaa merkkiäänen.

Battle Royale on Fortniten ilmaiseksi ladattava pelimuoto, jonka idea on yksinkertainen. Sata pelaajaa hyppää bussista saarelle selviytymään, ja viimeiseksi jäänyt voittaa.

Pelaajan tulee etsiä aseita ja tarvikkeita selviytyäkseen ja ampuakseen muita kilpailijoilta pelialueella, joka pienenee jatkuvasti. Pelata voi joko yksin, kahdestaan tai maksimissaan neljän hengen ryhmässä.

Lähes vuoden Fortnitea pelannut Lauri pitää sen erilaisuudesta verrattuna muihin selviytymispeleihin. Pienempi kartta ja rakentamismahdollisuudet tekevät siitä poikkeuksellisen. Niiden avulla voi suojautua hyökkäyksiltä ja liikkua turvallisesti paikasta toiseen.

Ainakaan Fortnite ei ole liian raaka. Siinä ei ole turhaa räiskintää, verta tai suolenpätkiä.

Kati Lindroos

Battle Royale julkaistiin syyskuussa 2017, ja sen jälkeen pelin suosio lähti räjähdysmäiseen kasvuun. Tuoreen pelaajabarometrin mukaan Fortnite on Suomen kolmanneksi suosituin peli Veikkauksen pelien ja pasianssipelien jälkeen.

Laurin äiti Kati ei ole perehtynyt alle 12-vuotiailta kiellettyyn Fortniteen kovin tarkasti, mutta hänestä pelin sarjakuvamainen grafiikka tekee siitä myös lapsille sopivan. Kuolemalla ei mässäillä, vaan pelihahmo poistuu kuoltuaan pelikentältä jättäen jälkeensä varusteensa muiden poimittavaksi.

– Ainakaan Fortnite ei ole liian raaka. Siinä ei ole turhaa räiskintää, verta tai suolenpätkiä, Kati toteaa.

Lauri Lindroos poseeraa Fortnite-hahmonsa kanssa. Pelissä voi halutessaan ostaa erilaisia hahmoja, jotka näyttävät toinen toistaan hauskemmilta.

Peliaika osana arjen rytmiä ja hallintaa

Fortnite on saavuttanut valtavan suosion paitsi aikuisten myös lasten ja nuorten keskuudessa. Moreenimedia toteutti Lempäälän Lempoisten koulun 5.- ja 6.-luokkalaisille kyselyn, johon osallistui 94 henkilöä. Kyselystä selvisi, että peli on tuttu 96 prosentille lapsista ja 62 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi pelanneensa sitä.

Pelimaailmassa Fortnite on tällä hetkellä ilmiö, jonka vaikutukset näkyvät pelin ulkopuolella myös niille, jotka eivät pelaa. Sen tunnettavuutta lisäävät muun muassa erilaiset humoristiset tanssit. Lauri Lindroos kertookin Fortniten näkyvän esimerkiksi koulussa välitunneilla, kun kavereiden kanssa keskustellaan pelistä ja imitoidaan tansseja.

Pelin laajalle levinnyt maine ja sen koukuttavat elementit voivat tehdä siitä osalle lapsista ja nuorista liiankin vastustamattoman. Fortniten koukuttavuutta lisäävät esimerkiksi maksuttomuus, jatkuvat kehitysmahdollisuudet ja jokaisen pelikerran ennalta-arvaamaton kulku.

Yhdessä sovitut peliajat voivat auttaa pelaamisen hallinnassa ja arjen rytmittämisessä varsinkin pienemmillä lapsilla, joiden itsesäätelytaidot ovat vasta kehittymässä, muistuttaa Tampereen yliopiston pelitutkija Mikko Meriläinen.

– Selvästi asetetut peliajat voivat vähentää kahnausta pelaamisen ympärillä ja poistaa tarpeetonta kitkaa, Meriläinen sanoo.

Moreenimedian kyselyyn vastanneista lapsista 55 prosentilla on peliaika ja 45 prosentilla ei ole. Meriläisen mukaan tulos heijastelee pelaajien ja perheiden erilaisuutta. Vanhemmat suhtautuvat pelaamiseen monin eri tavoin ja valitsevat tilanteen mukaan sopivia keinoja.

Lindroosin perheessä 17-, 14- ja 10-vuotiaille pojille ei ole asetettu lainkaan peliaikoja. Lauri viettää pelien parissa noin kaksi tuntia päivässä, ja tuohon aikaan sisältyvät esimerkiksi Fortniten pelaaminen sekä muiden pelaamisen seuraaminen. Kati Lindroos kertoo, että toisinaan vanhemmat joutuvat rajoittamaan poikien pelaamista.

– Jos tarvitsen apua jossakin ja peli on kesken, niin lasten vastaus on ei. He kuitenkin tietävät, että yhteistyö kannattaa, sillä liiallisesta peliin uppoutumisesta seuraa sen laittaminen jäähylle.

Fortnite on tunnettu esimerkiksi humoristisista tansseistaan, joita imitoidaan myös pelin ulkopuolella. Pelissä on tyypillistä esittää tansseja voiton tai vihollisen päihittämisen yhteydessä. Lauri Lindroosin suosikki on keskimmäinen tanssi nimeltään Make It Rain.

Kavereita voi tavata myös online-tilassa

Pelaaminen on usein sosiaalinen tilanne, jossa kommunikoidaan toisten kanssa esimerkiksi mikrofonin välityksellä ja annetaan jatkuvaa palautetta pelisuorituksista. Moreenimedian kyselyyn vastanneista Fortniten pelaajista 59 prosenttia pelaa sitä useimmiten kavereiden kanssa online-tilassa. Tutkija Mikko Meriläinen kertoo, että online-pelaaminen voikin täydentää arjen kasvokkaista vuorovaikutusta.

– Ujolle lapselle online-pelaaminen voi olla iso osa sosiaalista vuorovaikutusta. Pelit mahdollistavat kanssakäymisen myös niiden kavereiden kanssa, joita on vaikea tavata kasvokkain, Meriläinen kertoo.

Pelaamisen sosiaalisuus voi toisaalta aiheuttaa myös erilaisia konflikteja pelaajan ja tiimin tai lapsen ja vanhemman välille. Omalta joukkueelta tai isoveljiltä saatu negatiivinen palaute saa Laurin tunteet kuumenemaan. Samoin käy, jos äiti Kati tulee häiritsemään poikaansa kesken online-pelin.

Pelaaminenkin voi olla harrastus

Kuten monet muutkin pelit, myös Fortnite herättää paljon tunteita. Voittaminen tuo suurta iloa, ja häviäminen harmittaa. Kati Lindroos kertoo, että vaikka pelaaminen tekee Laurin toisinaan hyvin ärtyisäksi, ovat raivokohtaukset kiellettyjä heidän kotonaan.

– Meillä ei paiskota näppiksiä tai heitellä hiiriä. Jos oikein ärsyttää, niin säkkituolia saa hakata nyrkillä.

Tutkija Meriläisen mukaan pelaamiseen kannattaa suhtautua kuten muihinkin asioihin lapsen elämässä eli kiinnostuksella ja keskustellen. Pelaaminen on harrastus muiden joukossa, ja vanhemman vastuulla on tukea lasta myös siinä.

– Mitä paremmin vanhempi on perillä lapsensa elämästä ja harrastuksista, sitä helpompi on tehdä hyvinvointia tukevia pelikasvatusvalintoja, Meriläinen muistuttaa.

Kati Lindroos on Meriläisen kanssa samaa mieltä. Hänen mukaansa vanhemman kannattaa mennä mukaan pelitilanteeseen ja olla kiinnostunut peleistä, vaikka ei ymmärtäisi niistä mitään. Kati myös muistuttaa, että lapsen elämässä tulee olla muutakin sisältöä kuin pelaaminen. Lauri harrastaa salibandya kolme kertaa viikossa, mikä tasapainottaa pelaamista.

Kati katsoo Laurin vieressä sohvalla, kun poika rakentaa ketterästi suojalinnakkeen ja välttää vihollisen hyökkäyksen. Vaikka peli voi olla vanhemmalle absurdi maailma, suhtautuu äiti poikansa pelaamiseen silti keskittyneesti ja kiinnostuneesti.

Pelaaminen on lisäksi tehnyt paljon hyvää Lindroosin perheelle. Viidesluokkalainen Lauri puhuu jo sujuvasti englantia, ja halu ymmärtää ja käyttää kieltä lisää on suuri. Myös tietokoneympäristö on tullut tutuksi pelaamisen kautta, kertoo äiti Kati.

– Tietokone on työkalu, jolla Lauri todennäköisesti hankkii tulevaisuudessa leipänsä, joten sen käyttöä ei kannata rajoittaa liikaa, hän pohtii.

Omakotitalon pohjakerros on pyhitetty pelaamiselle. Pehmeään sohvaan voi uppoutua pelaamaan useaksikin tunniksi.