Janne Salon mielestä luomuruoan saatavuus on parantunut koko ajan. Hän tekee yleensä ruokapiiriin tilauksen ennakkoon.

Luomuruoan suosio kasvaa, mutta osuus markkinoista on yhä vaatimaton – ”Siitä on tullut osa normaalia arkea”

Luomualan yhteistyöjärjestö uskoo nuorten kasvavaan kiinnostukseen. Tampereen yliopistolla ruokapiiri myy luomutuotteita joka kuukausi.

Luomu Suomessa

• Yli puolet suomalaisista ostaa luomua säännöllisesti eli vähintään kerran kuukaudessa.
  • Eniten luomua käyttävät 30–49-vuotiaat naiset ja lapsiperheet.
  • Euromääräisesti luomuna ostetaan eniten hedelmiä, maitoa, vihanneksia, kananmunia ja kahvia.
  • Yksittäisistä luomutuotteista suosituimpia ovat banaani, kevytmaito, kananmuna ja jauheliha.

Tampereen yliopiston alakerran aulaan saapuu parrakas mies. Hän iloitsee näkemästään: spelttileipää on vielä jäljellä.

– Tämä on parasta, mitä tiedän leipärintamalla. Ostan paljon luomua, mikäli sitä on saatavilla, Janne Saloksi esittäytyvä mies kertoo.

Käynnissä on ylioppilaskunnan ruokapiiriyhdistyksen Tampiirin noutopäivä. Yhdistyksen ruokatarjontaan kuuluu lähinnä luomutuotteita, jotka tulevat Tampereen lähikunnista. Valtaosa myynnistä koostuu ennakkoon tehdyistä tilauksista, joita tulee kerran kuukaudessa järjestettävään noutopäivään 60–70 kappaletta.

– Kaikki tuoretuotteet ovat ennakkoon tilattuja, koska meillä ei ole juuri säilytystilaa niiden varastointiin. Tähän aikaan vuodesta saadaan vielä tosi hyvin juureksia, Tampiirin varapuheenjohtaja Krista Willman sanoo.

Tampiirin Jenny Priiki ja Krista Willman täyttävät ruokakasseja.

Öljyjä ja munia ostetaan luomuna

Luomualan yhteistyöjärjestön Pro Luomun mukaan Suomen luomumarkkinat ovat kasvaneet yhtäjaksoisesti koko 2010-luvun ajan. Tällä hetkellä luomun markkinaosuus on reilut kaksi prosenttia. Kehityksen taustalla on valikoimien parantuminen.

– Aiemmin luomua myytiin vaatimattomissa pakkauksissa ja sitä oli vaikea saada. Nyt luomusta on tullut osa normaalia arkea, kertoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Suurimmat markkinaosuudet luomulla on kasviöljyjen ja kananmunien tuoteryhmissä, joissa luomun osuus on 18–20 prosenttia myynnin arvosta. Luomulla on sijansa myös lastenruokien sekä hiutaleiden ja suurimoiden tuoteryhmissä. Niissä markkinaosuudet ovat 13–15 prosenttia.

Luomun merkitys Suomessa on kuitenkin pieni verrattuna Tanskaan, jossa sen markkinaosuus on maailman suurin, yli 13 prosenttia. Kottilan mukaan Tanskassa työ luomun eteen on aloitettu selvästi aiemmin kuin Suomessa.

– Siellä on panostettu paljon julkiseen ruokapalveluun, erityisesti Kööpenhaminan alueella. Sitä kautta luomuruoan syömiseen vähitellen kasvetaan, mikä näkyy sitten myös kaupassa.

Kananmunat ovat eräs ruokapiirin suosituimmista tuotteista. Kennot on kierrätetty.

Luomu valitaan puhtauden vuoksi

Hinta vaikuttaa merkittävästi ruokaostoksissa, ja sen merkitys korostuu erityisesti luomutuotteissa, jotka ovat yleensä muita elintarvikkeita kalliimpia. Marja-Riitta Kottila sanoo, että mielikuva luomuruoan hinnasta on jopa liian korkea.

– Kaikissa tuotteissa ja ostopaikoissa se ei ole enää niin kallista. Monissa tuoteryhmissä hintaero on kaventunut. Edelleen on tietysti tuoteryhmiä, joissa hintaero on merkittävä, kuten broileri.

Viime vuonna julkaistun kuluttajabarometrin mukaan luomuruoan valinnassa tärkeintä on sen puhtaus. Kottila näkee, että nuoret ovat kiinnostuneita ympäristöstä ja eläinten oikeuksista, mikä auttaa myös luomuruoan suosiossa. Tuoreet ennusteet ilmastonmuutoksen vaikutuksista saattavat myös lisätä kiinnostusta.

– Voin kuvitella, että tämän viikon uutiset ilmastopaneelista saavat ihmiset pohtimaan, mitä he voivat tehdä. Luomutuotteen valinta on siinäkin mielessä hyvä ratkaisu.

Tampereen yliopistolla luentosalin ovet avautuvat, ja aula täyttyy ihmisvilinästä. Suurin osa kävelee pois, mutta muutama jää hypistelemään Tampiirin luomuruokia.