Uusimmassa Moreenissa räiskintää, synttäreitä ja syrjintää

Moreeni-lehti tutustuu tällä kertaa supersuosittuun Fortnite-peliin, juhlii 40-vuotiasta Ransua ja selvittää kuurojen työelämässä kokemaa syrjintää.

Tampereen toimittajakoulutuksen uusi Moreeni-lehti 4/2018 on ilmestynyt. Moreeni perehtyy tällä viikolla muun muassa valtavan suosion saavuttaneeseen Fortnite-peliin, joka koukuttaa pelaajia ja mietityttää vanhempia. Tampereen yliopiston pelitutkija Mikko Meriläinen muistuttaa, että online-pelit voivat olla lapselle iso ja tärkeä osa sosiaalista vuorovaikutusta.

Moreeni tutustui Lempäälässä Karimatti Niemeen, joka työkseen asentaa betoniperustuksia ja on kuuro. Niemi viihtyy työssään eikä ole kokenut syrjintää työpaikallaan. Harva kuuro on ollut yhtä onnekas kuin Niemi, selviää Moreenimedian kyselyssä. Yli 75 prosenttia kyselyyn vastanneista kuuroista oli kohdannut syrjintää työelämässä.

Lisäksi Moreeni-lehdessä selvitetään syytä Pirkanmaan pelastuslaitosten hälytystehtävien paljouteen, pohditaan Kiinan somekuplaa, tutustutaan kuiskailuvideoihin, juhlitaan 40-vuotiasta Ransua ja kerrotaan Journalisti-lehden päätoimittajan Maria Petterssonin näkemys siitä, millainen pitäisi olla tulevaisuuden journalistin kielitaito.

Moreeni on Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen viikkolehti. Tampereen toimittajakoulutuksella on ollut säännöllisesti ilmestyvä julkaisu vuodesta 2002 lähtien.