Lotta Svensk nauraa ja naurattaa ystävienkin keskuudessa. Kuva: Lotta Svenskin kotialbumi

Sketsivideoita naiseudesta ja meemejä sinkkuudesta – Lotta Svensk toivoo naisilta lisää uskallusta naurattaa

Somekoomikko Lotta Svensk ei usko, että miehet ovat hauskoja ja naiset kauniita. Svenskin Youtube-kanavan komiikkavideot tai Instagramin meemit eivät jätä asiaa epäselväksi.

Instagram-syötteessä on video, jossa imuri heiluu ilmassa. Videon alalaidassa lukee saateteksti ”Cleaning the air”. Ilmanpuhdistusta edeltää syväluotaava analyysi Love Islandin finaaliviikosta.

Lotta Svensk

• Tekee komediasisältöä sosiaaliseen mediaan.
  • 25-vuotias.
  • Päivätyönään asiakaspalvelijana.
  • Asuu Helsingin Lauttasaaressa. Kotoisin Kajaanista.
  • Suuri Love Island -fani.

Helsinkiläistynyt Lotta Svensk, 25, ei yritä brändätä itseään koomikoksi tai mahtua valmiiksi määriteltyyn lokeroon. Hän tekee sisältöä omana itsenään. Jos se saa jonkun nauramaan, hyvä niin.

Svenskille ja Svenskin kanssa on naurettu siitä lähtien, kun hän oli ala-asteella. Muiden naurattaminen on naiselle luontaista ja osa hänen olemustaan.

– Olen aina ajatellut, että olen ihan hauska tyyppi. Komiikan löysin kuitenkin vasta kun muutin Helsinkiin ja perustin kaverini kanssa Instagramiin meemisivuston Seinäruusut. Se kuihtui kasaan, mutta kipinä sketsien tekemiseen säilyi.

Ruusujen jälkeen syntyi Youtubeen komediakanava LZH, nykyisin Lotta Svensk. Kesällä 2017 mukaan astui myös Instagram ja paluu uran juurille – meemeihin. Svenskin uusin projekti on Youtube-kanava Lovella, jota hän tekee yhdessä radiosta tutun toimittajan Venla Kokkosen kanssa.

Naisten yhteistyö on mutkatonta, sillä ajatusmaailmat kohtaavat. Molemmille on selvää, että sisältö on rentoa ja aitoa. Svensk kokee alan naisten vetävän yhtä köyttä. Tukea tulee myös seuraajilta.

– Seuraajakuntani on melko naispainotteista, joten on ollut mahtava huomata kuinka muut naiset tsemppaavat eteenpäin. Tulee viestejä, että vitsi olet hauska ja hyvä tyyppi. Silti aina puhutaan siitä, kuinka naiset kilpailevat keskenään.

Naisena miesten areenalla

Somekoomikoita on Suomessa vielä toistaiseksi vähän. Alan suurimmat tekijät ovat miehiä tai miesporukoita, kuten Justimusfilms, Blokess tai Seksikäs-Suklaa. Svensk ei kuitenkaan koe tulleensa kohdelluksi eri tavalla. Hän kokee, että naisten vähäisyys komiikkapiireissä johtuu uskalluksen puutteesta.

– Ongelma ei ole siinä, etteivätkö naiset olisi hauskoja. Ollaan me! Oikeastaan ihan hiton hauskoja. Ongelma on ennemminkin siinä, etteivät naiset uskalla tuoda hauskuuttaan esiin.

Svensk kertoo, että yleisö ja kollegat ovat ottaneet hänet hyvin vastaan. Sketsien tekeminen on joukolle yhteinen intohimo, jota tehdään täysillä, mutta pilke silmäkulmassa. Hyvästä sketsistä iloitaan aina, menee se sitten omalle tai toisen kanavalle. Yhteisten projektien kautta somekoomikoista on muodostunut tiivis ystäväporukka.

Ala on kuitenkin vaativa ja hektinen. Pinnalla pysyäkseen sisältöä täytyy luoda jatkuvasti. Svensk on opetellut olemaan armollinen itselleen. Kun työtä tehdään omana itsenään, voi paineet ottaa liian henkilökohtaisesti.

Viime keväänä Svensk loukkasi jalkansa. Heikentynyt fyysinen suorituskyky ja leikkaukset vaikuttivat myös hänen henkiseen jaksamiseen ja mielialaan. Svenskin somekanaville laskeutui radiohiljaisuus.

Tämä sai nuoren naisen ymmärtämään, ettei sisällöstä stressaaminen palvele ketään, sillä pakotettu naurattaminen paistaa läpi. Svensk pyrkiikin ajattelemaan, että ihmiset, jotka häntä haluavat seurata, seuraavat kyllä. Tärkeintä on, että sisältö näyttää Lotta Svenskiltä.

Omaa tietä kohti unelmia

Tavoitteista ja odotuksista kysyttäessä Svensk miettii hetken.

– Ehkä suurin tavoitteeni on se, että saisin tehdä sitä, mistä nautin ja mikä tuottaa minulle iloa. En halua alistua ulkopuolisiin odotuksiin, vaan tehdä asiat omalla tavallani.

Samalla asenteella hän raivaa myös tietään kohti unelmiaan. Vaikka Svensk nauttiikin siitä, mitä tekee nyt, haluaa hän tulevaisuudessa työskennellä radiossa tai näyttelijänä.

Perinteisten reittien sijaan Svensk tähtää tavoitteisiinsa tekemällä sosiaalista mediaa. Hän kokee, että nykypäivänä korkeakoulutuksen roolia korostetaan liikaa. Tekemällä oppii parhaiten. Jollekin se tekeminen tapahtuu koulun kautta, toiselle sosiaalisessa mediassa ja kolmannelle autotallissa.

Svensk ei kuitenkaan sulje pois koulutuksen mahdollisuutta. Nainen toivoo salaa, että joku päivä uskoisi omaan pärjäämiseensä Teatterikorkeakoulun pääsykokeissa samaan tapaan kuin uskoo juttuun, mitä tekee nyt.

Kiire hänellä ei kuitenkaan ole. Svensk nauttii roolistaan yhtenä naiskomiikan uranuurtajana. Nauraminen ja naurattaminen on inspiroivaa työtä.