Moreenimedian pääkirjoitus: Yliopiston on tehtävä tietoturvakurssista mielenkiintoinen

Jokainen opiskelija varmasti tietää tietojenkalastelusta. Silti useat haksahtavat naputtelemaan salasanansa huijaussivustolle.

Kyselen Tampereen yliopiston kahvilassa ihmisiltä, miten he toimivat kalasteluviestejä saadessaan. Eräälle on tullut yksi, jonka Office on osannut lajitella roskapostiksi. Toiselle on tullut useita, ja hän on poistanut ne aina heti. Kolmas kertoo saaneensa viestejä tusinoittain, mutta ei ole tehnyt niille mitään.

Yliopiston tietotekniikkakurssin vastaavan opettajan Aulikki Hyrskykarin mukaan opiskelijoiden ymmärryksessä tietoturvasta on suuria eroja. Tämä johtuu siitä, että yliopistoon tullaan hyvin erilaisin tietoteknisin valmiuksin.

Tehokkain keino osoitteesta toiseen leviävien kalasteluyritysten torjumiseen on opiskelijoiden valistaminen. Yliopisto varoittaa kalastelusta tiedottein. Jokaisen on myös käytävä tietoturvakoulutus, joka koostuu Moodlessa olevista muka hauskoista sarjakuvista ja lyhyistä teksteistä.

Materiaalia ei kurssin läpäistäkseen tarvitse edes kunnolla lukea. Riittää, kun napauttaa tekstin alle nähneensä sen ja vastaa muutamaan puuduttavaan kysymykseen.

Tietohallinon järjestelmäsuunnittelija Riku Valli paljastaa, että korkeakoulujen yhdistyessä tietoturvakoulutuksesta tullaan tekemään kaikille pakollinen kurssi, jota läpäisemättä ei saa peruspalvelutunnuksia käyttöönsä.

Sisältöön ei kuitenkaan ole luvassa isoja muutoksia, mikä herättää ihmetystä.

Jos kalasteluviesteistä halutaan saada niskalenkki, kurssin täytyy herättää aito kiinnostus tietoturvaan. Opiskelijoiden tulee saada lähtötasosta riippumatta riittävät valmiudet kyberrikollisuuden tunnistamiseen.

Millaisia ongelmia verkkorikollisuus aiheuttaa Tampereen yliopistolle? Lue tutkiva uutinen tästä.