Radio Moreenin sähkeet 16.11.2018 kello 17

Professoriliitto toivoo enemmän rahoitusta perustutkimuksen tekijöille.

Liitto katsoo, että opetus- ja kulttuuriministeriössä valmistella oleva uusi rahoitusmalli ei edistä pitkäjänteistä perustutkimusta.

Liiton mielestä malliin tulee lisätä perustutkimukseen käytettävä erä. Professoriliiton esityksen mukaan erän suuruus tulisi olla kuusitoista prosenttia. Samalla liitto pienentäisi strategiaperusteisen ja kilpaillun rahoituksen osuuksia.

***

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan mielestä Suomeen tarvitaan vanhusasiavaltuutettu.

Kurttilan mukaan lapsien oikeuksia ja hyvinvointia on edistetty lapsiasiavaltuutetun viralla ja hän näkee vanhusväestön asioissa paljon samoja teemoja.

Viime vuosina eri puolueet ja järjestöt ovat esittäneet vanhusten oikeuksia edistävän vanhusasiavaltuutetun viran perustamista.

***

Monitoimihalli Tampere Areenassa syttyi iltapäivällä uhkaava tulipalo.

Paloilmoitin hälytti kuitenkin pelastuslaitoksen nopeasti paikalle, ja sammutustyöt käynnistyivät nopeasti. Hallista evakuoitiin noin 60 ihmistä, joista kukaan ei loukkaantunut.

Palo syttyi kuntosalin tiloissa olevassa sähkökeskuksessa. Kuntosali on kärsinyt mittavat savuvahingot, ja savua on päässyt myös muihin tiloihin.

***

Moreenimedian kyselyn mukaan joka neljäs yliopisto-opiskelija aikoo äänestää seurakuntavaaleissa tulevana sunnuntaina.

Moni kyselyyn vastannut kertoi äänestämisen syyksi halun vaikuttaa paikallisesti tärkeisiin asioihin.

Nuorten äänestysinnokkuus seurakuntavaaleissa on kuitenkin ollut pientä. Viime vaaleissa alle 18-vuotiaiden äänestysprosentti jäi alle yhdeksään.

Moreenimediaan kyselyyn vastasi reilut 120 Tampereen yliopiston opiskelijaa.

***

Tampereen pääkirjasto Metson nykyinen palautusautomaatti poistuu käytöstä. Automaatista luovutaan osana kirjaston palautusalueen laajempaa remonttia.

Remontti alkaa tulevana maanantaina ja valmistuu vuodenvaihteessa. Kaikki pääkirjaston palvelut ovat käytössä koko remontin ajan.

Remontin aikana kirjat voi palauttaa aulan ja kirjasalin välissä sijaitsevaan väliaikaiseen palautuspisteeseen.