Silva Heinosen kolumni: Älä stressaa, ota mallia Padasjoelta

On tässä elämässä kiire saada asioita aikaan.

Pitäisi päästä korkeakouluun, menestyä työelämässä, ylläpitää sosiaalisia suhteita ja kiillottaa statusta sosiaalisessa mediassa. Siinä sivussa pitäisi vielä syödä terveellisesti ja liikkua riittävästi. Vähintään kahdeksan tuntia päivästä olisi suositeltavaa käyttää nukkumiseenkin.

Mediassa hehkutetaan toinen toistaan upeampia selviytymis- ja menestymistarinoita. Eikä ketään oikeastaan kiinnosta ne, jotka eivät jostain syystä vain pärjää.

Otamme irtiottoja arjesta ja ostamme viikonloppumatkan johonkin Euroopan suurkaupungeista. Reissun jälkeen palaamme kotiin lomaähkyssä, some ja puhelimen kamerarulla täynnä kuvia, jotka lopulta hukkuvat pilvipalveluihin. Olemme ehkä jopa uupuneempina kuin reissuun lähtiessämme.

Samalla podemme ilmastoahdistusta lentokoneemme hiilijalanjäljestä. Viimeistään parin kuukauden päästä eksymme samaisille supersaverin nettisivuille selailemaan äkkilähtöjä, jotka voisivat pelastaa meidät kurjalta elämältämme.

Kaikki pitäisi tehdä ja kokea nyt. Hassua, että elämästä nauttimisestakin voi tulla stressaavaa.

Mediassa on viime aikoina puhuttu paljon työuupumuksesta ja ylisuorittamisesta. Eikä uupuminen kosketa pelkästään työelämää, vaan jo korkeakouluissa yli puolet suomalaisista opiskelijoista uupuu opintojensa aikana. Ilmiö tuntuu olevan niin laaja, että on lähes mahdotonta löytää henkilöä, joka ei olisi edes joskus ottanut suomalaisesta sisusta mittaa ja uuvuttanut itseään.

Padasjoen kaupunki lanseerasi mainosvideon, jonka slogan on Experience nothing. Videolla kuvataan kauniita maisemia ja yksinkertaista suomalaista elämää. Sitä kaikkea, mikä meille on niin itsestään selvää ja ei minkään arvoista.

Videon kerrotaan herättäneen kansainvälistä kiinnostusta. Voi olla, että videon katsoneita lähinnä vain huvittaa tyhjä Suomi. Voi myös olla, että kaiken tämän suoriutumismyllerryksen ja kokemispaineen keskellä ei minkään kokeminen alkaakin kuulostaa aika houkuttelevalta.

Monet suurkaupunkien asukkaat ovat jo keksineet, että ei mikään voikin olla aika siistiä. Lapin matkailu on lisääntynyt syystä, jota me suomalaiset emme vielä oikein ymmärrä. Samalla, kun me pakenemme peräkanaa Suomen ankeaa tyhjyyttä, toiset ovat valmiita tuhlaamaan tuhansia euroja ei mihinkään – hiljaisuuteen, puhtauteen ja yksinkertaisiin asioihin.

Tuntuu hassulta, että maassa, jonka kaupungeista pääsee muutaman minuutin metro- tai bussikyydillä nauttimaan luonnon rauhasta, kärsitään niin paljon hektisen maailman ongelmista.

Sen sijaan, että ottaisimme kaikessa mallia muilta ja kurkottelisimme aina vain korkeammalle, voisimme vaihteeksi tavoitella ei mitään ja nauttia siitä, mitä meillä jo on.

Koska ihan tosissaan. Kuinka usein oikeasti pysähdyt tekemään ei mitään ja annat itsellesi luvan nauttia siitä?