Radio Moreenin sähkeet 21.11.2018 kello 17

Helsingin yliopiston tutkimuksessa on löydetty uutta tietoa Alzheimerin taudista. Alzheimerin tautia edistävät aivoihin kertyvät proteiinikasaumat. Tutkijat löysivät mekanismin, jolla vahingolliset proteiinikasaumat siirtyvät hermosolusta toiseen. Löytö voi mahdollistaa uudenlaisen hoidon muistisairauksien hidastamiseen, sillä lääkemolekyylit voidaan kohdentaa suoraan kasaumiin.

Helsingin käräjäoikeus on tuominnut tänään Syyrian lelusalakuljettajana tunnetun Rami Adhamin kymmenen kuukauden ehdottomaan vankeuteen. Tuomio annettiin rahankeräysrikoksesta, kirjanpitorikoksesta, rekisterimerkintärikoksesta ja useista väärennyksistä. Syyte törkeästä rahanpesusta sen sijaan hylättiin. Adham oli kerännyt laittomasti yli kolmesataa tuhatta euroa Suomi-Syyria-yhteisölle ja käyttänyt osan rahoista itse.

Tesoman henkirikoksesta syytetty jätetään tuomitsematta rangaistukseen. Pirkanmaan käräjäoikeus antoi asiassa ratkaisun tänään iltapäivällä. Syytetty joutuu hoidettavaksi Niuvanniemen sairaalaan Kuopioon. Syytetylle tehdyn mielentilatutkimuksen mukaan hän oli rikoksentekohetkellä syyntakeeton eli hän ei ymmärtänyt tekonsa merkitystä. Syytetty ilmoittautui itse poliisille tämän vuoden maaliskuussa. Syytetty myönsi oikeudessa syyllistyneensä tappoon.

Visit Tampere Oy on myöntänyt keskiviikkona Tampere-talossa järjestetyssä Visit Festival –tapahtumassa tunnustuksen Rajaportin saunalle ja Tullin saunalle. Tunnustus myönnetään taholle, joka on kuluvan vuoden aikana vaikuttanut positiivisesti Tampereen tunnettuuden lisäämiseen. Suomen saunaseura ry ja Kansainvälinen saunaliitto nimesivät Tampereen maailman Saunapääkaupungiksi viime toukokuussa.

Tampereen pääkirjastossa Metsossa järjestetään tänään keskustelutilaisuus uskonnosta ja sen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Tilaisuudessa keskustelijoina ovat näyttelijä Laura Malmivaara ja teologi, tietokirjailija Aila Ruoho. Tilaisuus on järjestetty yhteistyössä Tampereen yliopiston toimittajaopiskelijoiden kanssa. Tilaisuus alkaa kello kahdeksantoista, ja keskustelua voi kuunnella suorana myös Radio Moreenin taajuudelta.