Radio Moreenin sähkeet 22.11.2018 klo 17

Black Friday -kampanjointi on tänä vuonna pidentynyt Suomessa koko viikolle. Suurimmat alennukset keskittyvät silti huomiselle.Kyseessä on tänään Yhdysvalloissa vietettävän kiitospäivän jälkeinen iso markkinapäivä, jolloin monet yritykset tekevät vuoden suurinta myyntiä. Huomenna vietetään myös Älä osta mitään -päivää, jolloin erityisesti Luonto-Liitto kannustaa viettämään ostoksetonta päivää. Aiheesta lisää Moreenimedian nettisivuilla.

Opiskelijat nostivat viime lukuvuonna keskimäärin 5 000 euroa opintolainaa, joka on yli puolet enemmän kuin edellisenä vuonna, kertoo Kela. Muutoksen taustalla on viime syksynä voimaan astunut opintotukimuutos, joka lisäsi nostettavan opintolainan määrää. Moreenimedian kyselyn mukaan opiskelijoiden laina menee useimmiten vuokraan ja elämiseen, sijoittamiseen ja säästämiseen sekä elintason nostamiseen.

Hallitus pysäyttää Suomen aseviennin Saudi-Arabiaan ja Arabiemiraatteihin. Edellytyksiä uusille asevientiluville kyseisiin maihin ei ole, kerrotaan ulkoministeriön tiedotteessa. Harkinnassa on painanut erityisesti Jemenin hälyttävä humanitaarinen tilanne. Ulkoministeriön mukaan Suomen asevienti perustuu tapauskohtaiseen harkintaan.

Suurin osa suomalaisista antaa tasavallan presidentti Sauli Niinistölle melko hyvän tai erittäin hyvän arvosanan ulkopolitiikan hoidosta. Tämä selviää Elinkeinoelämän valtuuskunnan teettämästä kyselystä.  Edellisen kerran EVA kysyi suomalaisten arvosanoja ulkopolitiikan toimijoille vuonna 2007. Silloin 77 prosenttia suomalaisista arvioivat presidentti Tarja Halosen toiminnan ulkopolitiikassa melko hyväksi tai erittäin hyväksi.

Tampere Guitar Festival jatkaa toimintaansa ensi vuonna. Lopettamisuhan alla ollut kansainvälinen kitaratapahtuma on suoriutunut tämän vuoden maksujärjestelyistä, ja ensi kesän festivaalin suunnittelu on jo käynnissä. Tämän vuoden aikana toteutetut pelastustalkoot sisälsivät muun muassa tukikonsertteja ja varainhankintaa.