Radio Moreenin sähkeet 23.11.2018 klo 17

Tampereen yliopiston mediatutkijat saivat noin kaksi miljoonaa euroa apurahoja. Apurahat myönsi Suomen Akatemian kulttuuriin ja yhteiskunnan toimikunta. Yhteensä apurahoja jaettiin 7,1 miljoonaa euroa kahdellekymmenelle tutkimushankkeelle. Tampereella rahoitusta sai muun muassa mediapolitiikkaa tutkinut Anu Koivunen ja viestintäoikeutta tutkinut Esa Reunanen.

Tampereen joukkoliikenteen palvelut uudistuvat. Mobiililippu tulee Tampereella käyttöön vuodenvaihteessa. Mobiililippu mahdollistaa matkan maksamisen sähköisesti. Alkuun mobiililippuina voi ostaa ainoastaan kertalippuja. Uudistus tuo muutoksia myös muihin joukkoliikenteen palveluihin. Esimerkiksi bussien aikataulupalvelut ja reaaliaikaseuranta yhdistyvät perinteisen reittioppaan kanssa.

Villieläinten salakauppa on yleistynyt sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media houkuttaa salakauppiaita muun muuassa suurien käyttäjämäärien takia. Ekologian tutkija Enrico Di Minin kehittää Helsingin yliopistossa työkaluja laittoman kaupan seuraamiseen. Tällä hetkellä viranomaisilla ei ole keinoja salakauppiaiden tehokkaaseen jäljittämiseen.

Alkoholin kulutus on kääntynyt kasvuun. Kulutus on lisääntynyt alkoholin hintojen noususta huolimatta. Alkoholin kulutus on aiemmin ollut laskussa vuodesta 2008 alkaen. Varsinkin long drink -juomien myynti on kasvanut rajusti alkuvuodesta. Vahvempia long drink -juomia saa nykyisin myös ruokakaupoista. Uusi alkoholilaki tuli voimaan ensimmäinen maaliskuuta tänä vuonna.

Tänään Ahlmanissa Tampereella alkoivat Sanataiteen päivät. Kyseessä on valtakunnallinen sanataiteen edistämiseen keskittyvä yhteistyötapahtuma. Sanataiteen päivät alkavat luovan kirjoittamisen tutkijaseminaarilla, joka sisältää Jyväskylän yliopiston esityksiä. Tapahtumassa järjestetään myös sanataiteen ja luovan kirjoittamisen työpajoja. Sanataiteen päivät kestävät kolme päivää.